Monday 6 May 2013

Adab: Bercakap Sesudah Isyak


Setiap hari, kita semakin sibuk. Masa-masa bersama keluarga semakin singkat. Dalam sehari, berapa kali si ayah sempat menatap wajah anak kesayangan mereka. Kadang-kadang dengan emak si anak pun sukar untuk ketemu. Apatah lagi untuk berbual-bual tentang persekolahan, masalah rumah tangga dan lain-lain. Waktu paling relevan, pastinya selepas solat Isyak.

Larangan Sembang Selepas Isyak?
Memang ada hadis yang melarang kita bercakap selepas Isyak. Contohnya hadis daripada Sayyar bin Salamah, katanya, “Aku dan ayahku masuk menemui Abi Barzah lalu aku dengar dia berkata bahawa Rasulullah SAW tidak suka tidur sebelum Isyak dan bercakap-cakap sesudahnya.” (Riwayat Bukhari)

 
sembang selepas isyak dengan receptionist di Hotel Hyatt Regency, Kathmandu
Namun begitu, menurut Imam Syaukani dalam Nail al-Authar, ahli ilmu di kalangan Sahabat Nabi dan para tabiin sendiri berbeza pendapat dalam masalah ini. Sebahagian mereka mengatakan makruh dan sebahagian yang lain mengharuskan sekiranya ada tujuan ilmu dan ada urusan-urusan tertentu. 

Lagipun ada banyak hadis menceritakan memang banyak terjadi perbualan antara Rasulullah SAW  dan para Sahabat selepas Isyak.  Contohnya, pada suatu malam, Rasullullah SAW bercerita kepada isteri-isteri Baginda. Seorang daripada mereka berkata, "Cerita itu seperti cerita khurafah (dongeng).” 

Maka Rasullullah SAW bertanya mereka, 'Tahukah kamu apa itu khurafah? Khurafah adalah seorang lelaki dari Bani Uzrah (suku terkenal di Yaman). Suatu ketika, dia ditawan oleh bangsa jin sehingga dia tinggal bersama mereka dalam waktu lama. Kemudian para jin itu mengembalikannya ke dunia manusia. Dia menceritakan kepada orang lain tentang perkara-perkara yang ajaib yang dilihat di dunia jin. Maka orang ramai pun berkata, “Ini cerita Khurafah.'" (Riwayat Tirmizi dan Ahmad)
Mr Sushil Nepal bercerita tentang alat tradisional orang Nepal
Sunnah Bercerita
Di dalam kitab as-Syamail al-Muhammadiah, Imam Tirmizi meletakkan hadis ini di bawah tajuk ‘Nabi bercerita pada waktu malam’. Imam Tirmizi meletakkan hadis ini di dalam kitab Sunannya di bawah tajuk ‘Pergaulan yang baik’. Ertinya berbual-bual dengan isteri selepas waktu Isyak adalah termasuk daripada sunnah Nabi SAW dan ia menunjukkan satu contoh pergaulan yang baik semasa ahli keluarga.

Dalam kisah yang lain, Nabi SAW pernah mengunjungi rumah Sayidina Abu Bakar as-Siddiq dan bercakap-cakap dengannya tentang hal ehwal umat Islam selepas waktu Isyak. Hadis-hadis  ini menjadi sebahagian hujah bahawa bercakap-cakap sesudah Isyak adalah dibenarkan dalam Islam.

Inilah kelebihan belajar dan berilmu. Andai sebelum ini kita duduk bersama keluarga selepas Isyak, berkongsi dengan mereka sesuatu cerita atau menonton cerita-cerita yang baik di televisyen bersama, pasti kita tidak merasakan dekatnya Rasulullah SAW dengan kita. Namun, apabila kita tahu bahawa Nabi yang kita cintai juga pernah melakukan perbuatan yang sama, sudah tentu terasa keberadaan Rasulullah dalam amalan dan hati kita.

Mengapa makruh?

Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam kitabnya Fathul Bari mengatakan bahawa kebanyakan yang mengatakan makruh kerana dibimbangi perbualan itu akan menghalang dan menyusahkan kita untuk bangun Qiamullail. 
Ada pula yang berkata bahawa sepatutnya solat menjadi ibadah terakhir dilakukan oleh seorang hamba, sebab itulah disunatkan tidur selepasnya. Akhirnya seorang hamba itu tertidur dalam keadaan zikir bukannya dalam keadaan lalai. Sekiranya perbualan selepas Isyak itu melalaikan, buruk dan menghina orang lain maka ia sememangnya dibenci tanpa sebarang syak. 

-anis-

No comments: