Sunday 22 November 2009

Perpisahan. Apa yang istimewanya perpisahan ini sampaikan terlalu banyak orang bercakap tentangnya? Di mana lebihnya perpisahan ini sehingga banyak airmata gugur kerananya.

Bukankah pertama kali kita dipertemukan oleh Allah taala kita telah tahu kita akan berpisah?bahkan sebelum bertemu lagi kita sudah tahu.

Siapa orang yang paling kita sayang dan cinta? Senaraikan nama-nama mereka dalam satu folder dalam telefon kita. Kemudian tunggu berapa ketika, nama-nama itu kita sendiri akan padamkan dari telefon kita. Lama kelamaan hati kita tak akan berfikir lagi tentangnya.

Nanti, bila kita kembali seorang,membelek kenangan yang terukir dimana-mana. Di kertas bergaris,kertas berwarna, dan sebagainya. cuba kenangkan akan air mata yang kita tumpahkan dahulu dan ketika ini. Apa kesannya untuk perjalanan hidup kita. Dunia dan akhirat. Sedikit sekali. Mungkin tiada.

Di dunia, air bersifat lembut dan menyenangkan. Bila ia mengena tubuh kita saat kita bangun dari lena dan bersuci ternyata ia melegakan. Tubuh kita jadi segar, hati jadi bersemangat untuk memulakan hidup yang baru.

Di dunia juga, bila kita diuji dengan kesedihan, kita seperti seorang yang terjaga dari tidur. Tubuh kita tak bermaya. Semangat kita pudar. Terkadang airmata menyegarkan kita. Bila kita menangis, kita melepaskan sesuatu yang terpendam tanpa perlu mengadu pada orang ketiga. Walau hakikatnya sentiasa ada pihak yang ketiga yang memerhati dan mengerti.

Ada orang mengambil semangat dari airmata. Ia adalah fitrah dan bukan memalukan.Tidakkah nabi mengalirkan air mata ketika kematian anak, isteri dan bapa saudara baginda?manusia diciptakan lemah dan sentiasa berdosa. Atas dasar ini, ulamak-ulamak sufi hidup dengan air mata.air mata membuat mereka kuat. Air mata mereka mengalir kena pada tempat, tepat pada ayat.

Kita bukan nabi untuk mengaku begitu tabah dan ego untuk tidak menangis. Kita juga bukan ulamak sufi yang sofi dari dosa. Kita hanya pendatang biasa yang lalu lalang di beberapa tempat dan bertemu dengan pelbagai benda. Di setiap tempat akan ada rasa sayang yang kita ukirkan. Pada beberapa benda yang berharga menurut pandangan kita, kita akan tumpahkan cinta padanya.antara benda berharga itu adalah manusia.

Kalau semata-mata urusan dunia, bila kita memberi kita akan kurang. Seperti gelas yang diminum airnya, ia akan menambahkan ruang-ruang kosong. Sebelum kita menumpahkan air mata fikirkan apa urusan kita dengannya. Dunia dan akhirat.

Adakah di akhirat, ia akan kekal dengan sifat airnya yang tenang dan memadamkan. mampukah air mata tadi memadamkan api-api neraka jika ia bukan tumpah untuknya. Air hanya berguna jika disimbah untuk memadamkan api.kadang-kadang,bukan di semua tempat air memadam dan menenangkan. Kadang-kadang air tidak boleh memadamkan bahkan api semakin lahap dan lahab(menjulang). Orang yang terluka dan patah-patah juga tak boleh terkena air.

Syariat memahami. Lalu memberi kelonggaran untuk menggunakan debu sebagai ganti. Dari sudut mana debu itu nampak bersih. apatahlagi membersihkan. Jauh lagi menghembuskan ketenangan.lalu untuk apa?

Soalkan pada diri kita? Siapa kita?untuk apa kita diciptakan? Kalau kita sudah bebal dan tuli untuk memahami soalan sebegini, masukkan jari kita kedalam lautan. Angkat jari dan lihat titisan air yang yang jatuh darinya. Sebanyak itulah perumpamaan ilmu Allah dan ilmu yang diturunkan ke dunia. Dalam titisan itu, berapa banyak yang ada pada kita.

Sepertimana kita tak tahu hakikat debu itu sehingga boleh menggantikan air, kita juga takkan tahu banyak benda. Kita bahkan tak ada kekuatan untuk memahami keperluan diri. Lalu bila Allah sempurnakan sesuatu untuk kita, tak perlu kita membantah.

Mungkin antara hikmahnya, Allah ingin kita jadi seorang hamba yang mengaku hamba. Bila disuruh buat, kita mesti taat. Saat nabi Nuh disuruh membina kapal,nabi Ibrahim disuruh menyembelih anaknya,nabi Muhammad disuruh berhijrah, mereka tak pernah mempersoalkan. Mereka tahu itu urusan Allah.

Perpisahan ini, walau menyedihkan, walau menumpahkan air mata, sama-sama kita berpesan. Jangan sampai kita jadi seperti si jahil yang cuba mempersoal;

“Untuk apa pertemuan, kalau kita ditakdirkan untuk berpisah”

-tanpanama-

p/s-selamat berjuang buat semua ahli bait Rmh Pusaka Nawwar yang telah dan akan pulang. hakim, haadi, hafezudin dan hamal.

3 comments:

Kya said...

pertemuan menemukan kita dgn pelbagai ragam manusia...dan perpisahan mematangkan pemikiran insan..jua secebis dugaan dari maha pencipta....

Anonymous said...

bila keting pon bersuare...
-abg y baik-

nadiah 'aqilah said...

"Siapa orang yang paling kita sayang dan cinta? Senaraikan nama-nama mereka dalam satu folder dalam telefon kita. Kemudian tunggu berapa ketika, nama-nama itu kita sendiri akan padamkan dari telefon kita. Lama kelamaan hati kita tak akan berfikir lagi tentangnya." - as i did but it still cant be removed from my memory..aduhhh...

i like this entry most!