Monday 16 November 2009

hakikat siri 2

bagaimana sepatutnya kita menerima nasihat

Wahai bidadariku yang tercinta,

Memberi nasihat itu sebenarnya mudah sahaja dan yang berat ialah menerima isi nasihat tersebut kerana setiap nasihat itu dirasakan tersangat pahit bagi sesiapa yang selalu mengikuti hawa nafsunya.

Nafsu sangat mencintai perkara-perkara yang dilarang apatahlagi bagi orang yang mencari ilmu rasmi(ilmu untuk mendapat gelaran yang rasmi) serta sentiasa sibuk untuk menunjukkkan kehebatan diri dan menghimpunkan kesenangan dunia.

Kerana orang yang seperti ini biasanya menganggap bahawa hanya dengan sekadar memperolehi ilmu itu sudah cukup menjadi sebab keselamatannya dan sebab kebahagiaanya maka ia tidak perlu beramal dengan ilmu yang dipelajarinya itu.

Orang yang seperti ini sebenarnya telah terpengaruh dengan I’tikod dan aliran pemikiran ahli falsafah. Subhanallah, alangkah kelirunya pemikiran yang seperti ini.
Bukankah ia telah mengetahui bahawasanya seseorang itu apabila telah dapat menghasilkan ilmu kemudian ia tidak beramal dengan ilmu yang telah diketahuinya itu.

Nanti pada hari kiamat ia akan disoal dengan solan yang lebih berat lagi daripada orang yang tidak mengetahui apa-apa. Seperti apa yang telah disebutkan dalam hadis Rasulullah saw:

اشد النلس عذابا يوم القيامة، عالم لاينفعه الله بعلمه

Orang yang paling pedih seksaannya pada hari kiamat nanti ialah seorang alim yang tidak member manfaat akan dia oleh Allah dengan ilmunya.

dan diriwayatkan daripada Imam Al-Junaid Al-Baghdadi Qaddasallahu Sirrahu bahawa ada seorang yang telah bermimpi bertemu dengan beliau di waktu tidur selepas kematian beliau.

Lalu orang ini bertanya kepada Al-Imam Junaid dengan berkata,
Apa khabar kamu wahai Abu Al-Qasim(imam Junaid)?lalu imam Junaid menjawab:

Sebenarnya telah hilang segala ilmu yang zahir dan juga telah hilang segala ilmu yang batin. Dan sudah tidak ada lagi yang bermanfaat kecuali hanya beberapa rakaat yang sempat kami lakukan di tengah malam.

No comments: