Friday 29 January 2010

“Ciptalah kenangan yang halal dan enak”

Itu pesan aku pada diri sendiri. Manis atau pahit itu bukan yang utama. Itu hanya perkiraan yang boleh diubah mengikut acuan hati. Kalau hari ini kita memandang peristiwa kelmarin itu pahit, boleh jadi ia jadi manis keesokannya. Atau pahit kembali selepas itu. Peristiwa seperti masakan. Manis atau pahit kita yang tentukan. Halal atau haram, kita mengikut acuan tuhan.

Untuk menjadikan semua makanan itu enak, bukan payah. Kita perlu lidah yang peka. Sebelum makanan masuk ke kerongkong, lidah perlu meneliti bahan-bahan yang diterima. Kerongkong juga perlu peka, ada bahan yang diterima lidah tapi tak sesuai untuk perut. Lidah yang peka dapat menjaga badan dari penyakit.

Kenangan yang halal pun begitu. Ia adalah hasil dari perbuatan kita dulu dan sekarang. Ia akan disoal dan dinilai sekarang dan akan datang. Kalau dari sekarang kita berazam untuk menjauhi perkara yang haram, itulah dia kenangan yang halal untuk kita.

Banyak caranya untuk menjadikan kenangan itu jadi halal lagi indah. Yang utama semestinya takwa.takwa adalah ibu segala kebajikan. Sifat- sifat terpuji yang lain adalah anak cucunya.

Terkadang orang sekarang suka dengan ungkapan yang berprinsip atau berfalsafah. Mereka adalah kebanyakan kita yang lahir sesudah perkembangan Islam ke serata dunia. Ilmu falsafah Yunani diterjemahkan ke dalam bahasa arab dan disebarkan . kemudian muncullah beberapa sosok ilmuan islam yang mengambil peranan memurnikan ilmu ini . sampah-sampah syirik, khurafat dibersihkan sehingga sesuai digunapakai oleh orang islam. Antaranya , Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali Rahimahullah.Apa yang aku cuba buktikan? Sekadar mencari alas buat hamparan kata-kataku selepas ini.

Bagiku, untuk jadikan kenangan sesuatu yang enak, biar kita yang cipta kenangan itu(dengan izin Allah). Jangan biar kenangan kita hanya sebahagian kecil dari diari hidup orang lain. Ketahuilah, pelakon tambahan itu meramaikan. Pelakon jemputan pula sekadar meraikan. Jadilah pelakon utama. Kita akan punya kekuatan dalam memutuskan sesuatu.

Kita memang terikat dengan kemahuan pengarah tapi pengarah tak menghalang pelakon dari menonjolkan identiti diri. Bila kita ada kekuatan, kita akan berjalan beriringan dengan fatamorgana yang mencantikkan dunia. enak dan bahagia.

Kenangan yang enak itu sekiranya halal akan menukarkan famorgana jadi mahligai yang besar, taman yang rimbun daunnya, bidadari sebagai isteri yang suci. Di sudut matanya penuh keindahan, sebaya umurnya, sangat putih, cantik berseri wajahnya, gadis-gadis remaja, dan sekiranya bidadari ini meludah di samudera nescaya airnya menjadi tawar, kerana tawarnya air ludah bidadari. Subhaanallah!

Kita kembali kepada kisah mencipta kenangan. Bagaimana jika kita telah mencipta pelbagai kenangan yang haram? Adakah layak untuk kita mencicip perbendaharaan kenikmatan syurga yang ghaib dan misteri ini? adakah layak untuk mendampingi kekasih yang sentiasa menanti dan merindui kita di sana?

Jawab ulama’ dengan ilmu,


“ kenangan itu prestasi manusia dalam memanipulasikan nikmat tuhan. Bertaubatlah atas nikmat yang disalahguna. Kita berdosa dengan Allah dan Allah punya banyak nama.selain Ar-Rahman, Allah juga adalah At-Tawwab. Menyesallah kemudian meninggalkan dosa kemudian berazam untuk tidak mencipta kenangan sebegitu.”

Bagaimana dengan kenangan yang tidak enak? Apakah ada cara untuk memaniskannya?
Jawabku dengan pengalaman,
“Kalau kamu tak mampu mengubah sesuatu benda, ubahlah pandangan kamu terhadapnya”
Pernah sekali, aku jadi pejalan kaki yang secara tak sengaja masuk dalam cerita seseorang. Kiranya aku pelakon sampingan. Aku rasa sangat bengang sebab watak yang aku lakonkan agak banyak. Lebih banyak dari hero. Sama banyak dengan heroin. Sekali pandang, aku seperti watak utama. Itu pengakuan dari teman yang turut sama mengikuti sinetron sedih luga ini. Aku bahkan tak meminta imbuhan, tak minta dikenang jasa pun. Cuma kesal sebab heroinnya cantik!
Dulu, sebelum sinetron ini disiar, sang hero pernah mendatangiku. Heroin sembunyi di belakang. Malu. Katanya seraya memujuk,

” sebenarnya ini adalah ceritamu. Ia berlaku tanpa disengajakan. Maafkan kami kerana membuat saudara terasa ditipu.”

Mula-mulanya aku tak boleh menerima. Aku marah bagai nak rak. Aku minta dikembalikan pita asal rakaman. Semua orang tak setuju dengan tindakanku.kata mereka aku ego lagi tak dapat menerima hakikat. aku katakan pada hero,

“kamu tak tahu apa yang aku rasa! bagaimana rasanya kalau kamu ditipu begini!”
“sabarlah..aku faham perasaanmu. Aku juga pernah ditipu. Tapi aku boleh menerimanya dengan hati yang lapang,”
balas sang hero. Kata-kata itu buat aku tercabar.

Tak lama kemudian, si heroin yang cantik keluar tiba-tiba. Dia meminta maaf sampai menangis teresak-esak. Dia memujukku dengan airmatanya. Aku tersentuh atas kelembutan jiwanya tapi tetap tak peduli. Aku terus membebel tak henti-henti. Si heroin hilang sabar.

“hei, saudara! Sedarlah sikit, kamu tu hanya pelakon sampingan. Kamu muncul secara tak sengaja je pun.Kalau boleh, kami tak nak pun kamu masuk dalam cerita ini! yang sudah tu, sudah la. Tak malu betol!”

Aku terdiam. Aku pergi dan sekarang antara aku dan pelakon-pelakon dalam cerita ini telah terputus hubungan. Dulu memang ia pahit. Pantang disebut, aku terasa. Lama-lama ia manis. beban jadi sumber kekuatan. Masa jadi satu penukul yang besar yang memecahkan batu jadi debu yang suci. Bila perlu, ia yang kuguna untuk menyucikan.

Kalau ada teman yang menonton cerita tadi bertanya, aku sudah tak segan untuk berkata,
itulah cerita pejalan kaki yang yang tak sedarkan diri”

Kemudian, kami semua ketawa sesama sendiri mengenang kejahilan diri. Masing-masing punya kenangan. Semanis mungkin, mereka cuba ungkapkan.

-Waza-
28-1-2010
p/s- terima kaseh di atas kebesaran jiwamu!

2 comments:

Anonymous said...

sgguh dalam makna y last2 tuu..mmg akn trse ah spe y ditujukan itu klu bace..sabar2

-org y xtrse-

Anonymous said...

baru perasan ada pembaca dan pengomen di sini.maafkan hamba!ianya pngalaman sndri.kamu trse?kamu mgkin heroin atau pelkon utma..