Sunday 2 August 2009

ketikamana seorang mukmin merasai kemanisan iman

Bismilahirrahmanirrahim…
Dengan nama Allah yang Maha Penyayang serta yang amat cinta pada hambanya yang cinta padanya, hanya padamu aku mengadu. Campakkan padaku sedikit rasa cinta agar aku terasa hampir denganMu.

Aku mengadu perihal dunia yang semakin kucinta bila aku cuba untuk tinggalkan serta isinya yang sentiasa mengekor aku dari belakang. Aku perhatikan teman-teman lain yang berada di sekitar yang telah melepasi peringkat cinta pada dunia.

MasyaAllah, orang-orang seperti ini ibadat mereka tidak lagi dikerjakan tapi dinikmati. Seumpama seseorang yang menikmati makanan bahkan seperti seorang yang menikmati bulan madu dan segala yang wajar dikatakan nikmat.

Sahabat sekalian,
Bila difikir-fikir sejenak, terlalu banyak benda yang kita terlepas pandang dalam mentafsirkan istilah dalam ibadat harian kita. Secara tak langsung ia mencerminkan hubungan kita dengan Allah Taala.

Bagaimana kita sebagai seorang hamba boleh membeza-bezakan antara nikmat yang diberikan dengan neraca akal semata-mata. Kalau sesuatu itu punya kebaikan untuk dunia, kita biarkan ia selesa di depan tapi jika tiada , kita biarkan. Sedangkan semuanya adalah nikmat. Nikmat adalah satu rahmat dan ia adalah dari Allah belaka.

Jadinya kita begini, lantaran kita tidak merasai kemanisan dalam ibadat kita, kemanisan yang hanya akan dinikmati bila kita punya kemanisan iman. Apa itu kemanisan iman? Bagaimana untuk kita mendapatnya? Semuanya terungkai di dalam buku kecil ini...

Kitab-Ketikamana seorang mukmin merasai kemanisan iman
Pengarang- Dr. Abdullah Nasih Ulwan

Bismillahirrahmanirrahim…
-Wahai saudaraku yang mulia, aku mengucapkan syukur kepada Allah yangmana tiada tuhan selain Dia, dan aku ucapkan solawat dan salam ke atas junjunagan besar Nabi Muhammad SAW. Dan keluarganya serta sahbatnya dan sema yang mengikuti kebaikannya sehingga hari pembalasan.maka pembicaraanku kepada kamu semua pada malam ini(1):

Ketikamana seorang muslim merasai kemanisan iman.

-Sebagaimana yang kita yakini, wahai sahabat yang tercinta, sesungguhnya keimanan kepada Allah yang maha Esa apabila telah meresap ke lubuk hati dan menetap di sanubari…ia menjadi senjata pertama orang mukmin untuk menghadapi rintangan hidup dan tipudaya dunia.

-Samaada seorang muslim itu sedang mempertahankan diri atau dalam posisi menyerang. Samaada memperolehi kemenangan atau sedang diuji. Samaada mereka itu orang yang menghukum atau yang dihukum, samaada fakir mahupun kaya. Maka tanpa iman, akan terbatallah semua senjata, persiapan dan bekalan.

1-Wahai hadirin sekalian, yang aku maksudkan dengan iman ialah I’tikad seorang mukmin dengan sebulat hatinya bahawa setiap yang berlaku adalah di bawah kekuasaan Allah.

-Setiap apa yang betul mengena pada diri hamba tak akan jadi satu kesilapan dan setiap apa yang menimpanya(kesilapan) tak akan jadi sesuatu yang betul. Dan sesungguhnya umat ini andai bersepakat untuk memberi manfaat kepadanya dengan sesuatu pasti takkan mampu melainkan apa yang telah ditentukan Allah baginya.

-Andai seluruh umat bersepakat untuk memudharatkannya dengan sesuatu pasti takkan mampu melainkan dengan sesuatu yang telah ditentukan Allah keatasnya. Maka, sayugialah bagi orang mukmin itu untuk meletakkan pandangan matanya pada firman allah Taala:



(surat Taubat Ayat 51)

maksudnya-Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal".

-Serta mengulangi setiap pagi dan petang firman Allah Taala yang berbunyi:


(surah Al-A’raf ayat 3)

maksudnya-(Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): "Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".


-maka dengan pegangan dan perasaan ini, akan membebaskan mukmin daripada rasa takut, sifat pengecut, serta rasa gentar. Ia akan menghiaskan jiwa mukmin dengan kesabaran, keberanian, dan semangat untuk maju ke depan.

-Sebagaimana yang dirasai oleh Imam Ali Karomallahu Wajhah ketika menjawab seruan musuh. Katanya:
mana satu antara dua hari kematian
akan kulari,
hari yang belum ada ketetapan
atau yang sudah punya,
hari yang tidak ditentukan
langsung tak kugerun padanya,
yang sudah tertentu…
tak selamat aku walaupun sentiasa berjaga

-Samalah juga seperti Fitri bin Al-fuja’ah ketika berbicara pada dirinya di dalam kegamatan medan perang. Katanya:

Aku katakan padanya lalu ia berterbangan
tersebar daripada pahlawan
ia sekadar menggaruk tidak menyambut
andai kau pinta untuk kekal sehari
dari masa yang ditetap untukmu
pintamu takkan diturut
sabar di saat kematian
itulah sebenarnya kesabaran
karena hakikatnya,
tiadalah beroleh keabadian itu
satu kemampuan

2-Wahai saudaraku yang beriman, yang kumaksudkan dengan iman juga, I’tikad seorang mukmin dari lubuk hatinya bahawa rezeki itu di tangan Allah. Dan sesungguhnya apa yang dihamparkan Allah keatas hambanya tidak dapat dihalang oleh sesiapapun.

-Manakala apa yang dihalang Allah tak siapa dapat memberinya pula. Sehinggalah jika seseorang itu ditakdirkan untuk memamah sesuatu maka tak dapat tidak dia akan memamahnya. Begitulah manusia, ia tidak akan mati selagi tidak diputuskan rezeki dan ajalnya.

- Maka, sayugialah bagi orang mukmin itu untuk meletakkan pandangan matanya pada firman allah Taala:

(Surah Al-Israk ayat 30)

maksud-Sesungguhnya Tuhanmu lah yang meluaskan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan Ia juga yang menyempitkannya (menurut yang demikian). Sesungguhnya Ia Maha Mendalam pengetahuanNya, lagi Maha Melihat akan hamba-hambaNya.


-Serta mengulangi setiap pagi dan petang firman Allah Taala yang berbunyi:


(al-mulk ayat 21)

-Lihatlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain (dalam rezeki pemberian Kami itu) dan sesungguhnya pemberian di akhirat lebih besar tingkatan-tingkatan perbezaannya dan lebih besar tambahan-tambahan kelebihannya.


-maka dengan pegangan dan perasaan ini, akan membebaskan mukmin daripada kecenderungan pada dunia, serta rasa berlebih dalam meminta. Dengannya juga terbebas kita dari belenggu kebakhilan dan kekikiran yang buruk lagi tercela.

-Ia akan hiasi diri manusia dengan kemurahan, serta rasa sanggup berkorban demi kebajikan orang lain. Bahkan seseorang itu akan berbahagia dengan apa yang ia ada lalu hidup dengan sekadarnya. Kerana hati ini bila sudah puas, keinginannya bila sudah terlunas, ia akan redha dengan barang yang sedikit.

- maka benarlah Imam Assyafie ketika berkata:

Nafsu itu bimbang menjadi fakir
Sedangkan kefakiran terlebih baik
dari kekayaan yang menyesatkan

Kaya jiwalah sebagai penghalang
Jika tidak,
maka segala yang di bumi
Pasti takkan mencukupi


-bersambung..

-tanpanama-
2-8-2009
Dish-Hayyu El-Asyier

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum,
Tanpanamatetapsama,

ada sambungannya kan? boleh saya dapatkan sambungannya?

Dari pengarang Abdullah Nasih Ulwan, sangat menarik.

Saya tertunggu2 bila sambungannya..