Wednesday 20 November 2013

Mimpi Hasan al-Basri

Semalam, saya pergi mengambil capal saya yang dibaiki tukang kasut lalu ia mengingatkan saya dengan kisah dua orang tabiin iaitu al-Hasan al-Basri dan Ibnu Sirin. Di dalam kitab al-Wafi bil Wafiyat tulisan as-Sofadi menceritakan, pernah suatu ketika, mereka berdua tidak berlaga angin (bahasa paling lembut untuk perkataan 'gaduh').

..Al-Hasan al-Basri apabila ditanya tentang mimpi, dia akan berkata, "kamu pergilah tanya kepada al-Haakah (si tukang baiki kasut)!" Maksudnya Ibnu Sirin kerana keluarga Ibnu Sirin ramai yang menjadi tukang baiki kasut. Ibnu Sirin seorang ulama hadis yang hebat tetapi dia terkenal dengan tafisr mimpi.

..Suatu malam, al-Hasan bermimpi dalam keadaan tidak berpakaian, di tempat pembuangan sampah, di tangannya ada kayu gaharu dan digunakannya untuk memukul orang. Tidak tenteram hatinya memikirkan mimpi itu. Lalu diceritakan mimpi tersebut kepada salah seorang sahabatnya dan dia memimta supaya ditanya kepada Ibnu Sirin. tetapi jangan diberitahu bahawa dia yang bertanyakan mimpi tersebut.

..Apabila diberitahu kepada Ibnu Sirin, dia berkata, "katakan kepada orang yang bermimpi ini, jangan tanya pada si tukang kasut!" Apabila al-Hasan mendengar jawapan sahabatnya tadi, dia terkejut apabila Ibnu Sirin tahu tentangnya dan segera pergi menemui Ibnu Sirin. Mereka bersalaman dan duduk menyebelah. Kata al-hasan, "Tolonglah jelaskan maksud mimpiku!" Jawab Ibnu Sirin:

"kamu jangan bimbang, ia mimpi yang baik. Kamu dalam keadaan telanjang gambaran bahawa kamu meninggalkan segala kenikmatan dunia. Tempat pembuangan sampah itulah dunia. Kamu dibukakan Allah pandangan yang kashaf sehingga melihat dunia ini seperti sampah. Kayu gaharu yang digunakan untuk memukul orang itu ialah bicara yang keluar dari mulutmu. ia begitu wangi dan indah sehingga menyentuh hati manusia."

..Kagum al-Hasan mendengar jawapan tadi lalu bertanya, "Bagaimana kamu tahu yang aku bertanyakan mimpi itu, padahal aku tidak ceritakan kepada sesiapa?" jawab Ibnu Sirin, "Apabila aku mendengar mimpi sebegitu, aku tidak nampak orang lain di zaman ini yang lebih layak mendapatnya kecuali kamu!"


Abu Azhan al-Habibi,
Galeri Ilmu Sdn. Bhd

No comments: