Wednesday 30 December 2009

Orang sekarang suka sangat professional. Mana-mana benda mesti dikaitkan dengannya. Seorang tidak akan dipandang tinggi jika tak professional. Hatta seorang itu bergelar ustaz, mereka tidak dinilai dengan ilmu mereka tapi professionaliti yang dinilai.

Lalu mulalah lahir golongan agama yang terlalu mementingkan professional untuk memenuhi permintaan masyarakat. Ternyata kebanyakan golongan sebegini mampu hidup dalam masyarakat tapi mereka tak mampu mengubah masyarakat. Mereka tidak ada apa-apa yang lebih berbanding masyarakat.

Sepertimana untuk menguasai ilmu fekah contohnya, kita perlu menguasai ilmu alat seperti nahu arab, balaghah,hadis, quran dan lain-lain. professional kita dalam berdepan dengan masyarakat juga ilmu alat. Agar orang jadi tertarik untuk mendengar apa yang kita ucapkan. Sedarkah kita, apa yang kita akan sampaikan itu sebenarnya keperluan utama.

Ilmu yang akan kita sampaikan sepanjang hidup dengan masyarakat, takkan cukup dengan sekadar beberapa tahun mempelajari bidang tersebut. Proses pencarian ilmu tidak boleh berhenti. Mencari dengan memberi kena juga selari. Kita tak boleh salahkan seseorang yang memandang rendah pada orang-orang yang membawa agama. Mungkin mereka golongan intelektual. Bagi mereka proses pencarian ilmu mereka jauh lebih baik dan lama dari kita. Pengalaman mereka lebih banyak. Kehidupan mereka juga nampak lebih baik.

Adakah dengan menjadi seorang agamawan yang professional dapat menyelesaikan masalah? Apa takrif sebenar professional?adakah islam yang hendak dibawa sudah ketinggalan sehingga perlu ditambah sifat professioanal padanya untuk menambahkan kegahannya?

Sebenarnya, cukup seseorang itu mempelajari ilmu agama lalu mempraktikkan apa yang dipelajarinya untuk menjadikan dia professional. Islam itu cukup sempurna lagi professional dalam mengatasi masalah dan memenuhi kehendak masyarakat. Sejak dulu, sekarang dan sampai bila-bila. Kelemahan agamawan dalam memahami agama buat cara pemikiran mereka tidak professional.

Belajar agama bukan kemuncak. Syaratnya adalah mengerti agama. Pengertian perlu dengan belajar. Pengertian tak terhenti dengan sekadar belajar. Segalanya terhasil bila Allah menghendaki.Kalau Allah hendakkan kebaikan kepada seseorang, Dia akan berikan kefahaman dalam agama.

Kefahaman dalam agama akan membuat seseorang itu nampak hakikat sesuatu benda. pernahkah kita solat dan puasa tapi dalam masa yang sama kita masih melakukan dosa. Mengapa? Kerana hakikat di sebalik ibadat adalah ubudiah. Kehambaan. Kita menghambakan diri dengan solat tapi tak merasakan kehinaan, kekurangan, kelemahan sebagai hamba serta kebesaran dan kekuatan zat yang kita sembahkan. Maka apa lebihnya kita berbanding orang yang tidak solat dan tidak menutup aurat. Kita tidak mempersembahkan apa-apa selain penat dan lelah.

Habis itu kena faham hakikat dahulu baru mula buat baik? Tidak. kena buat baik dahulu sebab hanya dengan itu kita dapat memahaminya. Untuk mencipta makanan yang lazat kita perlu mencuba dahulu. Bukan boleh menjadi sedap sekelip mata. Kita mungkin boleh bertanya orang lain tentang rasanya tapi ia tetap tak sama.

Habis bagaimana kalau tuhan tak izinkan kita mengerti? Bukankah kamu kata semuanya jika Allah menghendaki. Lagipun, betapa ramai orang yang belajar agama tak mengerti apatah lagi jika seorang yang banyak melakukan dosa.

Memang hidayah itu satu benda yang sangat membahagiakan. Ramai mana yang hidup di atas bumi ciptaan Allah ini tapi gagal untuk menemukannya. Ada yang sepanjang hidupnya dihabiskan dengan mencari tapi belum disingkapkan jendela hati untuk ketemu. Ada yang sekejap sahaja mencari lalu ia datang dengan mudah.

Allah akan beri kepada sesiapa yang dia kehendaki dan suka. kita akan melakukan apa sahaja untuk menunjukkan kasih sayang kita kepada orang yang kita cinta. Kenapa? Semestinya untuk mendapatkan perhatiannya. (padahal dia belum tentu akan setia pada kita).

Kita jadikan diri kita seorang kekasih yang setia dengan setiap suruhan dan larangan Allah. Nescaya Allah akan membalas cinta kita. Rahmat dan kasih sayangnya sentiasa mengatasi kemurkaan. Hanya dengan rahmat ini yang mampu memasukkan kita ke dalam syurga bukan ilmu, amal dan lain-lain.

Habis apa gunanya ilmu, ibadat, dan ubudiah kalau semuanya bergantung pada rahmat? Jawabnya semuanya berkait. Kita perlu ilmu untuk ibadat. Perlu ibadat untuk merasai ubudiah. Perlu juga ubudiah untuk mendapat rahmat.

Mengerti hakikat-hakikat sebegini bukan untuk dibanggakan. Bila saja kita berbangga dengan pemahaman kita yang dirasakan tinggi, kita sebenarnya masih tidak tahu apa-apa. Ia seperti orang yang berteduh di bawah bayang. Merasa tenang sedangkan mentari tegak di kepala.
tiada satu pun di dalam kehidupan di dunia ini yang boleh membuat kita bangga. Kita jangan jadi pencuri. Sifat bangga itu milik Allah. Tak pernah pun Allah pinjamkan ia kepada manusia.

-waza-
30-12-2009

No comments: