Tuesday 18 September 2012

Tinggalkan Perdebatan!


Seorang lelaki datang menemui Juha. Dengan gaya yang sombong dia berkata, “Wahai tuan, aku dengar kamu seorang yang hebat. Aku ada 40 persoalan dan aku ingin satu jawapan dari kamu yang merangkumi semua soalan ini.”
“Baiklah, sebutkanlah soalan-soalannya!” ujar Juha dengan yakin dan bersahaja. Lelaki itu pun mengemukakan soalan-soalannya. Setelah selesai, Juha berkata, “Jawapan yang satu untuk semua soalan kamu, aku tidak tahu!!”

Dalam Kitab Ayyuhal Walad, Imam al-Ghazzali telah memberikan beberapa nasihat yang sangat berguna kepada kita. Antaranya ialah, janganlah kamu berdebat dengan seseorang dalam sesuatu masalah selagi termampu.
Perdebatan itu lebih banyak keburukan berbanding kebaikannya. Dari situlah akan terbitnya perasaan yang negatif seperti riyak, dengki, takabur, dendam, dan permusuhan.
Sekiranya benar-benar ingin menyatakan kebenaran, dibenarkan berdebat tetapi mestilah memenuhi beberapa syarat.
  • Boleh menerima jika kebenaran itu berada pada pihak orang lain.
  • Seboleh-bolehnya dilakukan di majlis yang tertutup.
Sebenarnya, orang yang suka bertanya dan berdebat itu pula mempunyai empat jenis kejahilan. Tiga daripadanya tidak dapat diubati dan hanya satu yang boleh disembuhkan.

1.      Mereka yang mengemukakan soalan kerana dengki dan marah.
Orang seperti ini, sebaik mana pun jawapan kamu, semuanya tidak berfaedah baginya. Apa sahaja yang kamu lakukan takkan betul pada perkiraannya. Orang begini, tak usahlah engkau layan permintaannya.

2.      Mereka yang berdebat bertanya kerana kebodohan diri sendiri.
Orang sebegini juga tidak dapat dirawat. Sebagaimana Nabi Isa a.s. pernah menegaskan: “ aku mampu untuk menghidupkan orang yang mati tetapi aku tidak mampu untuk mengubati orang yang bodoh.’
Termasuklah juga dalam golongan ini, orang yang belajar dalam masa yang sekejap sahaja dan terlalu sedikit ilmunya namun kerana kebodohannya dia berani menentang ulama besar yang telah menghabiskan seluruh umurnya dalam menuntut ilmu.

3.      Mereka yang benar-benar inginkan jawapan tetapi kerana kurang daya kefahaman, mereka tidak mampu untuk memahaminya.

Akhir sekali, Imam al-Ghazzali menyatakan bahawa satu-satunya penyakit yang boleh diubati melalui perdebatan ialah orang yang boleh menerima tunjuk ajar, cerdik dan mampu memahami. Pertanyaannya juga bukan kerana dengki, marah, syahwat, atau harta benda. Hanya orang sebegini yang harus engkau layan dan jawab pertanyaannya.

Majalah Anis September
-waza-

No comments: