Seorang lelaki datang menemui Juha. Dengan gaya yang
sombong dia berkata, “Wahai tuan, aku dengar kamu seorang yang hebat. Aku ada
40 persoalan dan aku ingin satu jawapan dari kamu yang merangkumi semua soalan
ini.”
“Baiklah, sebutkanlah soalan-soalannya!” ujar Juha dengan
yakin dan bersahaja. Lelaki itu pun mengemukakan soalan-soalannya. Setelah
selesai, Juha berkata, “Jawapan yang satu untuk semua soalan kamu, aku tidak
tahu!!”
Dalam Kitab Ayyuhal Walad, Imam al-Ghazzali telah
memberikan beberapa nasihat yang sangat berguna kepada kita. Antaranya ialah,
janganlah kamu berdebat dengan seseorang dalam sesuatu masalah selagi termampu.
Perdebatan itu lebih banyak keburukan berbanding
kebaikannya. Dari situlah akan terbitnya perasaan yang negatif seperti riyak,
dengki, takabur, dendam, dan permusuhan.
Sekiranya benar-benar ingin menyatakan kebenaran,
dibenarkan berdebat tetapi mestilah memenuhi beberapa syarat.
- Boleh menerima jika kebenaran itu berada pada pihak orang lain.
- Seboleh-bolehnya dilakukan di majlis yang tertutup.
Sebenarnya, orang yang suka bertanya dan berdebat itu
pula mempunyai empat jenis kejahilan. Tiga daripadanya tidak dapat diubati dan hanya
satu yang boleh disembuhkan.
1.
Mereka yang
mengemukakan soalan kerana dengki dan marah.
Orang seperti ini, sebaik mana pun jawapan kamu, semuanya
tidak berfaedah baginya. Apa sahaja yang kamu lakukan takkan betul pada
perkiraannya. Orang begini, tak usahlah engkau layan permintaannya.
2. Mereka yang berdebat bertanya kerana kebodohan diri sendiri.
Orang sebegini juga tidak dapat dirawat. Sebagaimana Nabi
Isa a.s. pernah menegaskan: “ aku mampu untuk menghidupkan orang yang mati
tetapi aku tidak mampu untuk mengubati orang yang bodoh.’
Termasuklah juga dalam golongan ini, orang yang belajar
dalam masa yang sekejap sahaja dan terlalu sedikit ilmunya namun kerana
kebodohannya dia berani menentang ulama besar yang telah menghabiskan seluruh
umurnya dalam menuntut ilmu.
3. Mereka yang benar-benar inginkan jawapan tetapi kerana kurang daya
kefahaman, mereka tidak mampu untuk memahaminya.
Akhir sekali, Imam al-Ghazzali menyatakan bahawa satu-satunya
penyakit yang boleh diubati melalui perdebatan ialah orang yang boleh
menerima tunjuk ajar, cerdik dan mampu memahami. Pertanyaannya juga bukan
kerana dengki, marah, syahwat, atau harta benda. Hanya orang sebegini yang
harus engkau layan dan jawab pertanyaannya.
Majalah Anis September
-waza-
No comments:
Post a Comment