Wednesday 29 August 2012

Episod Luga Nan Bahagia

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah. Ini tulisan pertama saya setelah tamatnya kisah pencarian bidadari.  Bidadari saya, tak perlu dicari-cari lagi di mana kerana walaupun berjauhan, dia senantiasa berlegar di ruang mata. Maka sesudah ini bermulalah pula episod-episod luga nan bahagia versi saya.

Setelah bertamu di alam yang berbeza, saya merasakan 1001 kebaikan mendatangi dan didatangi. Saya menyedari bahawa kebaikan itu bisa menempati semua ruang. Terpulang kepada hati untuk memberi penafsiran. Saya mulai sedar juga bahawa hati ini akan teguh dengan memiliki rasa redha serta memandang sesuatu dengan pandangan yang indah dan bahagia.

Seseorang yang menaiki kereta bersama sahabatnya, tiba-tiba terhidu bau durian. Ketika ditanya, sahabatnya mengatakan itu bau durian yang gugur di tepi jalan. Sahabatnya dengan tenang menarik nafas yang dalam menikmati bau durian yang menggiurkan tadi walhal ia adalah bau kentut sahabatnya di sebelah  yang kekenyangan. Ahh, betapa hebatnya kuasa redha!

Hati yang bersih dan redha akan menjernihkan kata-kata busuk dan berkarat menjadi teguran yang berguna. Kata-kata yang baik sekalipun jika keluar dari bibir seseorang yang kita benci kewujudannya akan ditafsir sebagai perli, hina dan mengada-ngada.

Ketika dikatakan kepada kamu, "Apa lah kamu ni, simple sangat. Nikah ni bukan sokmo-sokmo. buatlah besar-besar biar nampak hebat. " Biarkan mereka berbangga dengan kata-kata mereka kerana kita berpegang kepada kata-kata yang lebih layak untuk dibanggakan.

Hakikatnya, tubuh kita ini cuma bayang-bayang. Hati itulah manusia yang sebenarnya. Bayangan yang timbul di balik cahaya tidak sakit bila dicubit. Tidak pula mencongket jika dicuit. Selawa mana pun tubuh cuba kita make-upkan, seputih mana pun kulit cuba kita touch-upkan, dalam bayang-bayang kita tetap hitam tanpa warna.

waza

No comments: