Friday 12 August 2011

11 Ramadan

Assalamualaikum,

Saat menulis titipan ini, masih ada satu jam lagi untuk menyempurnakan ibadah puasa hari ke 11. Ausatuhu margfirah. Apa-apa pun, permulaan pagi tadi sangat membahagiakan. Tidur sekejap seusai sahur menghadiahkan aku mimpi yang indah tapi penuh tanda tanya.

Kesannya,sejak 10 jam yang lalu, aku hadiahkan senyuman pada tiap mata yang menentang mataku. Kebahagiaan ini, sesuatu yang berbaloi untuk dikongsi;

Pada pemandu kereta yang parkingnya menghadangi jalanku, pada lampu jalan yang memerahkan punch card ku, pada guru-guru yang lazimnya memandang sinis pada kelibat seorang guru agama, juga pada pelajar-pelajar Islam yang sentiasa muram di kala kelas agama hampir bermula.

Ternyata di dunia yang mengagungkan kebendaan sebagai wasilah bahagia ini, aku tak pernah tewas dengan mereka dalam pertandingan mengukir senyum. Sainganku hanya mak cik cleaner yang menyapu di depan surau merangkap pejabatku. senyumannya yang semulajadi jadi inspirasi lantas mengiakan apa yang selama ini aku pegang.
لا تحقرن صغيرة فان الجبال من الحصى

8 jam yang lalu, ketika di kelas, seorang pelajar bertanya,

“ustaz ni kenapa ceria sangat hari ni?senyum je manjang?”
“laa, senyum pun tanya!Nabi kan suka senyum”
“no you really look different today”
“ntah la, nak kata kenyang perut, saya puasa. mungkin sebab pagi tadi kot!”
“Kenapa dengan pagi tadi, ustaz?”
“sebab pagi tadi saya ketemu bidadari. Dia senyum kat saya. Dia nak ucap sesuatu pada saya. Saya tengok mata dia bersinar-sinar. Tangan dia melambai-lambai memanggil saya..”
“Waa, so lovely! Of course she’s beautiful right? Did you really meet her,ustaz?”
Amboi, banyak tanya nampak? Dah la datang tak bawak buku?
Kalau bawak buku ustaz bagi homework. Kalau tak bawak, boleh dengar ustaz bercerite. Ust kan suka cerite. tentang syurgalah, nerakalah. ustaz cerita lah pasal bendahari yang ustaz jumpa tadi tu"
"bidadari la..korang ni, bahasa melayu memang failed la. memang sah tak tahu bidadari tu ape. meh nak cite.."
"ce citter ce citter"

Begitu la berlalunya jam-jam di kelas. Budak-budak menentukan tajuk apa perlu diajar. Budak- budak maseh mampu tersenyum bila dimarahi. Kalau senyuman dibalas senyuman, dikatanya aku nak menggatal. Kalau dileteri, aku akan segera diingatkan dengan ganjaran pahala bagi orang yang sabar.

Alahai, betapa aku tak mampu menahan mereka. kadang-kadang melintas satu kata-kata,”apa yang kamu lakukan dulu, itu jugalah yang akan dibuat oleh orang kepadamu”. Lalu, kenangan indah zaman persekolahan akan kembali berbunga.

Dulu aku selalu terkilan. Rasa putaran hidup terlalu pendek dan tak berkembang. hanya ada 2 sekolah dalam hidup ini. SKBT dan SMAASZA. 12 tahun di dua tempat. sangat mengecewakan bagi aku yang sukakan sesuatu yang baru. Tapi apakandaya, waktu itu aku masih kecil untuk menggunakan kuasa membuat pilihan.

Mesir adalah antara bumi yang memberikan seribu harapan.orang yang ingin keluar dari kepompong boleh bermula di sini. Orang yang ingin membina kepompong sendiri juga boleh bermula di sini. dengan kuasa pilihan yang ada, aku akan berubah angin dengan berpindah ke rumah yang berbeza.

tahun pertama di Kompleks pelajar Terengganu, tahun kedua di Rumah Melayu Abbasiah,tahun ketiga di Gamik, tahun keempat di rumah sewa Hayyu Asyier dan tahun terakhir(tahun kesedihan) aku merempat di rumah-rumah teman. Sepanjang 4 tahun 8bulan di sini, separuh darinya aku habiskan dengan membina kepompong sendiri(tidur).

Bila pulang ke Malaysia, aku benar-benar rasa nikmatnya kuasa membuat pilihan. Dalam masa setahun, sudah 3 sekolah jadi tempat persinggahanku. Sk taman kosas,smk taman tasik dan sekarang menunggu masa, sekolah sri bestari.

Dalam 1 jam yang berbaki ini, mimpi pagi tadi yang penuh tanda tanya terjawab sudah. Fb menafsirkannya dengan tafsiran yang cukup sempurna. ternyata senyuman itu bukan sekadar sedekah. Mata yang bersinar menyerlahkan makna kebahagiaan. Lambaian itu pula satu panggilan yang wajib untuk aku tunaikan…penyatuan dua jiwa

betapa kuasa membuat pilihan yang diagung-agungkan tadi, hilang dengan tiba-tiba. Boleh jadi ia malu dengan kesombongannya. Atau mula belajar untuk hidup lebih sederhana.

-Waza-

5 comments:

Anonymous said...

Welcome back to your world...keep on writing...:)

Anonymous said...

hebbat penulisan ustaz waza..ai laik ia laik =).. penjejak cintaMu ..

Anonymous said...

just writing 4 some reason..not all the season.apekebende laik2 tuh..udoh je bunying

waza

cahayapetunjuk said...

At least you have reason to write...:)

inq said...

cessedpenggunaan ayat yg mantap.syabas!