Tuesday 15 March 2011

خطرات

15.3.2011- Angka ini tiada ajaibnya melainkan permulaan yang baru untuk satu tempoh yang panjang. Akan kumulakan dengan cinta sebagai menyambung cinta-cinta dulu yang aku abaikan. Menulis, membaca dan merenung adalah sebahagiannya.

Sebelum lahirnya cinta ini, aku berusaha sepenuh hati. Bila aku abaikan, hati dipenuhi dengan usaha; yang tak tahu kemana hasil tuaiannya.Ssesekali bila pagi diselimuti kabus, ia tampak menyenangkan. Bila hari-hari kabus berpanjangan, kita mula mengungkit kesejukannya. begitulah aku, dalam mengejar cinta, banyak benda yang menjadi ganti namun istilah pengganti tetap takkan bertukar kepada makna yang lebih baik.

Di luar sana hujan lebat. Hujan di tengah malam. Sesekali kilat menyabung lalu terciptalah gelap yang seram. Aku di balik dalam, tidak menikmati lagi rasa itu. Cahaya malap yang ada masih mampu menampakkan bayang-bayang. Ia buatku selesa seketika.

Hujan-hujan begini, keinsafan akan datang mengaku sahabat. Aku tahu, bahawa sesungguhnya cahaya malap yang kumiliki takkan lama. Bila-bila masa ia akan padam. Aku perlukan minyak.

Bila binatang disebut حيوان(hidupan), ia menggambarkan betapa mereka itu hidup sebenar-benar hidup. Tiada kehidupan sesudah kematian. Bila pokok disebut نبات (tumbuhan), mereka menjalar meladeni sifat yang diberi. Lalu bila manusia digelar dengan انسان(lupa), ertinya mereka sentiasa berhajat kepada peringatan…Mungkin peringatan itu minyak yang kuperlu.

Aku tak perlu seseorang temankanku bila aku teringatkannya. Cuma kalau dia benar-benar seorang teman, berikan aku peringatan! -waza-

6 comments:

Anonymous said...

Teman yang baik ialah teman yang akan selalu mengingatkan,sebagai seorang yang menerima peringatan,berusahalah untuk menerima peringatan itu walaupun ia nya sukar dilakukan..:)

nadiah 'aqilah said...

"namun istilah pengganti tetap takkan bertukar kepada makna yang lebih baik."


sian pengganti tu...huk9~

Anonymous said...

mksudnye:
hobi nenbaca,menulis,merenung ditukar dgn bnde lain mcm tgk tv,main bdminton,sembang..ssh kl ade y trlbh fhm!

-waza-

nadiah 'aqilah said...

alaa..susah jgk klu yg terlebih terasa neh...i didn't meant anything..jz copying the words that u had wrote..lalala~

Anonymous said...

ok...akbil alaa sya'nik!huhu

Anonymous said...

bilamana setelah berkali- kali engkau diberi peringatan namun masih engkau tiada manfaat darinya, maka pasti akan kau binasa sehancur- hancurnya.

fr.