Friday 5 March 2010

syair untuk Mesir


يا أيتها النيل العاشقة
جَفوتِ بزمان وما درَيتُ بدرا

Duhai Nil yang mengasyikkan
Kamu telah kering sejak berzaman
Tapi baru sahaja aku sedari

انا ابكي ببكاء جاهل
ولا اتمني بليت منها ولا ارجو بلعّل
Aku menangis dengan tangisan si jahil
Tak pernah aku mengharap
Dengan laita..(mustahil berlaku)
Tak juga dengan la’alla..(mungkin berlaku)

مُلِئتْ نهركِ بدموعي
لان الدموع للفناء معيبٌ

(iaitu)agar sungaimu penuh dengan airmataku
Kerana airmata untuk sesuatu yang hancur
Adalah memalukan

يأيتها النيل الشابعة
انتِ التي قلتِ لي اني عاطش
فوالله الذي نفس محمدٍ بيده
انا لا أعطش سوى الله
Duhai Nil yang kekenyangan
Kamu yang berkata padaku
Bahawa aku dalam dahaga
Demi Allah yang jiwa Muhammad di tanganNya
Aku tidak dahaga selain Allah

شكرا إلهي جزيلُ تحية
هَدَيْتَ لي نعمة الهداية وهدية
Syukur tuhanku setinggi penghargaan
Kau tunjukkanku nikmat hidayah
Dan berikanku hadiah

اما الهداية في التفرق منها
هي الهدية صافيا منزها
Adapun hidayah untuk berpisah
darinya (dahaga cinta dunia)
Adalah hadiah yang tulus lagi suci

-واذا حبيبي-

4-3-2010

No comments: