Sunday 3 January 2010

surat jiwang terakhir untuk bidadari

Assalamualaikum,

Apa agaknya khabarmu di sana? angin sekarang begitu dingin untuk bercerita padaku. Burung-burung juga tak pantas untuk menjejakimu. Kamu terbang lebih tinggi dari mereka. Sekali sayapmu mengerbang, bumi langsung gelap terpenuh dengan bayang-bayang.

Sungguh, aku sudah tawarkan semua kemanisan yang ada. Antara aku dan kamu sudah ada pagar tanpa pintu. Aku palitkan pada dindingnya racun-racun yang berbisa. Bersinar-sinar ia bila dipanah mentari. Ulat-ulat bulu sudah berhenti melaungkan cinta. Sebahagiannya mati keracunan, sebahagian yang lain berjaya melepasi; terbang menjadi kupu-kupu rindu.

Di syurga mana kamu beradu? Mungkinkah kamu di tempat terbit mentari? Angin di sana bisa bersatu dengan kulitmu. Dengarnya sekarang sakura di situ maseh segar dan kembang. Di sini, usahkan bunga. Daun yang hijau pun sudah menyenangkan. Kamu memang beruntung.

Ceritakanlah padaku, untuk apa kamu ke sana? Kalau benar kamu sudah tak punya masa untuk bercerita soal pesona, khabarkan sahaja baunya. Antara sakura dan kamu mana lebih wangi? Semestinya kamu. Keindahan sakura hanya diungkap di bibir-bibir manusia. Pujian dari manusia bermusim. Bila musim gugur, pujian jadi seperti sampah.

Wangiannya? kalau hidung boleh berkata-kata, tentulah ia takkan memuji. Mana mungkin ada wangian yang setanding kasturi. Mata dan hidung bukan seperti bibir. Bibir itu makhluk yang ditolak menyaksiannya. kelak, bibir sekadar ternganga. Yang akan bercerita tentang hidup adalah yang menjalankan kehidupan. Tangan, kaki,telinga, hidung, mata, dan sekalian anggota.

Tapi kamu, bidadariku sayang! Keindahanmu adalah janji tuhan. memilikimu juga adalah sebahagian dari perjanjian. Kamu milik;

-orang-orang yang bangkit di hujung malam untuk berbicara dengan zat yang mengerti segala bahasa,
- orang yang bangkit di awal pagi untuk bekerja lalu tawakkal dengan zat yang empunya segala rezeki,
-milik orang yang bangkit dari kelalaian lalu memperbaharui perjanjian di depan zat yang keampunannya mengatasi kemurkaan.

Kamu milik orang yang setia pada janji. justeru, Allah melebihkan manusia dengan mengikat perjanjian. Allah tidak mengharap apatahlagi kerugian. Semuanya kerana zatNya yang Maha Pengaseh lagi Maha Penyantun. Allah suka hambanya membersih hati dengan berdoa dan meminta ampun.

Bidadari-san,
Begitukah panggilan untukmu sekarang? khabarnya, orang sana gemar memanggil begitu. Eloklah. Tapi ingat, jangan sekadar nama tapi pinjamlah semangat. Orang sana hidup dengan semangat. Mereka telah maju. Mereka tak ada agama. Mereka tidak bahagia. Untuk seperti mereka, pastikan tiada ruang antara masa dan perasaan. Engkau telah buktikan. Untuk lebih dari mereka, ciptakan dimensi keempat. Ibadat. Semangatmu nanti kalau melarut bersamanya, pasti lebih sempurna.

Disini bagaimana? Alhamdulillah. Aku maseh lagi hidup. aku maseh dalam kembara yang tak pernah selesai. Kamu maseh teman kembaraku. Bertemankan kamu, kembara kita sampai ke mana-mana. Aku mampu kembali ke masa lalu dan pergi ke masa akan datang. Gantinya, dua pertiga dari masa sekarang. Bila terjaga, kamu jadi mimpi yang ngeri.

Waalaikumussalam. ini siapa? pertanyaan yang cukup menenangkan. Diammu menyentap hati. sekali sekala, aku terpaksa menjadi pencuri. bicaramu umpama bulu-bulu yang menyelimutkan anak mata. Kelembutanmu bukan dibuat-buat. Kamu adalah bidadari yang menari riang.

Kamu tahu, hari ini seorang gadis tersenyum padaku. Taklah berapa manis senyuman itu. kelihatan biasa sahaja tapi bibirnya mengingatkan aku pada ulas Safandi(sejenis limau di mesir) milikmu. Dia nampak pendiam. Tika bersama kawan-kawan dia tidak banyak bercakap.

Sewaktu ketemu, ada wayar-wayar putih keluar dari tudungnya, ia menjulur sampai ke telapak tangan. Di situlah jari jemarinya yang gebu dari tadi tak berhenti-henti menekan butang. Barangkali dia sedang bermain game sambil mengulang al-quran.

Bidadari-san,
Katakan padaku, apakah berdosa memiliki hati yang mudah jatuh cinta? Kalau kupandang sepuluh gadis, semua buatku terpikat dan suka. Kalau tiba-tiba pandangan itu berakhir dengan senyuman, pandangan tadi cepat menghantarnya ke otak dan menafsirkannya sebagai cinta. Otak akan segera mengarahkan mata untuk terus memandang dan begitulah seterusnya. Keserasian otak dan mata dalam soal ini benar-benar membimbangkan.

Ketika ketemu, dia memakai baju kurung merah,bertudung gelap separa labuh. Itu tidaklah menarik perhatian sangat kalau dibandingkan kasut yang dipakainya. Kasutnya berwarna biru. Serupa dengan kasut yang biasa kupakai untuk berjoging setiap pagi. Langsung tak cocok dengan baju kurung miliknya. Nampak janggal.

Dia duduk di kerusi batu setentangku. Antara aku dengannya kira-kira dua meter jarak yang memisahkan. Ada sebuah meja kecil di tengah-tengah. Gunanya untuk mengisi borang. Kita tak pernah sedekat itu, kan? kata-kata mungkin pernah mengikat kita. ia pernah memenuhi ruang udara. Aku bernafas dan menulis dengannya. kamu sesak lalu mula menyusun meja.

Di kerusi panjang yang sama, ada kira-kira enam orang yang duduk menanti giliran. Bila sahaja dia datang,kelibat yang lain langsung kabur.wajah yang menyamping jadi pucat dan muram. Ah, auranya menenggelamkan teman-teman. Tapi kalau ada kamu, bara sepertinya tentu terpadam bersama abu.

Bila duduk,kakinya tak boleh diam.lagaknya seperti budak-budak yang sedang enak menikmati aiskrim. dia memang kebudak-budakan. aku terperasan sesuatu, dia memakai seluar jean biru di sebelah dalam. Aku tersenyum seorang. Senyuman yang jahat ini membuatnya tersipu malu.Aku sedar dia turut merasai kewujudan aku di situ.

Kamu tahu, dia seperti seseorang yang aku kenal di alam maya. Ringan sahaja mulut ini untuk bertanya tapi jarak yang dekat itu seperti jauh bila dikali bahagi dengan tebal maluku. Agak lama zaman yang tak selesa ini berlalu. Aku berlagak setia pada buku di tangan sambil cuba mencari jawapan dengan mencuri pandang.

Seorang teman memanggil namanya dengan tiba-tiba. Suara itu dari arah kiriku. Lalu dia berpaling ke sebelah kanannya. Ya, asyan kami duduk bertentangan. Ternyata firasatku tak sesat. Nama itulah yang aku berikan untuknya ketika pertama kali pandang.Tapi dia lain yang aku gambarkan sebelumnya. Orangnya lebih tenang lagi menyenangkan. Tak sangka, ada juga rupa yang lebih indah dari perkhabaran.

Dia ditanya temannya tentang sesuatu. Dia pun kelihatannya menjawab sesuatu.Di tangannya ada sebuah buku. Tajuknya kelihatan memeningkan. Jawapannya tentu lebih memeningkan. Aku tak faham kerana mungkin tak sealiran.

Bidadariku sayang,Ini adalah surat terakhir. Aku bercerita padamu bukan untuk meraih cemburu atau simpati. Tiada bangga padanya. aku sekadar mencipta ruang untuk berkongsi dengan pemerhati yang mendiam diri.

-waza-

1 comment:

nadiah 'aqilah said...

wah..wah..wah..