Tuesday 25 August 2009

Warkah dari penjara

Buat orang yang asyik dalam dunianya, serta orang yang fakir dan miskin
Bismillahirrahmanirrahim…

Saudara, saudari, serta orang-orang yang kucinta dari golongan yang asyik dengan dunianya. Juga golongan fakir dan miskin yang sombong dengan nikmat-nikmat Allah SWT tanpa mereka sedari.

Sahabatku yang berada di kediaman yang indah, di jalan yang luas, sahabat yang sentiasa ketakutan sehingga bumi menjadi sempit kepada mereka, serta mereka yang disempitkan oleh diri mereka sendiri lalu mereka mencari tabib atau pemudahcara bagi menghilangkan dunia yang menyesakkan mereka.

Wahai orang-orang yang memiliki kemampuan untuk menetapkan perjalanan hidup mereka dengan sendiri, mampu untuk keluar masuk ke rumah serta bergerak bebas ke sana ke mari.
Wahai orang-orang yang mendiami bumi Allah yang mulia, bersedap-sedap dengan nikmat Allah dengan memiliki kebebasan serta dapat memenuhi kehendak mereka dan seumpamanya.
Wahai orang-orang yang meninggalkan kediaman dan anak-anak, lalu duduk berjauhan entah di mana tempatnya.

Aku menulis kepada kalian, warkah ini dari sangkar yang sempit di penjara usang yang menggerunkan di bawah tanah. Kutulis ia sebagai pemindahan gelodak jiwaku, keperitanku, juga impianku yang telah tersekat dari segala kebebasan dan kehendak di balik pintu hitam lagi suram, yangmana pintunya besi, tingkapnya besi,serta dikelilingi oleh hati-hati yang keras seperti besi bahkan lebih keras dari batu dan besi.

Kami di sini tanpa kesalahan yang mendakwa juga tanpa sebab yang kami ketahui, kami dihalang dari memandang siang seperti pandanganmu, merenung bulan seperti renunganmu, berhubung dengan sekalian manusia serta bergerak bebas di jalanan sepertimu.

Dari bukaan sempit di celah pintu besi kejam yang jarang terbuka di depanku, aku sebarkan pandangan. Pandanganku jatuh pada merpati-merpati yang berterbangan dan menari-nari di tempat laluan keluar masuk di bahagian hadapan. Aku lihat kedua-duanya gembira berpatukan, terbang lalu hinggap, bergerak jauh kemudian datang kembali. Dari sini juga kudengar sahutan mendayu-dayu sang helang yang bertenggek di bumbung penjara mendendangkan lagu-lagu pilu. Seolah-olahnya memberi isyarat pada dunia luar dengan berkata,

“Tempat ini tiada irama yang lain melainkan irama kesedihan, tiada lagu yang sempurna melainkan lagu pilu”

Aku terkenang akan helang yang hampir sama duduk bertenggek di atas sebatang pokok di taman tempat tinggalku. Ia juga mengeluarkan bunyi yang sama tapi bukan irama kesedihan. Aku masih ingat pada burung belatuk yang mematuk dinding rumah kami. Ia terbang ke sawah dan akan kembali dengan makanan buat anak-anaknya. Lalu ia hulurkan paruhnya ke dalam lubang yang dibuat pada dinding tanpa ragu-ragu. Kemudian ia bergegas meninggalkan tempat itu seolah-olahnya ia berkejaran dengan masa serta bimbang akan berlalunya siang.

Aku masih ingat lagi pohon Tut(pohon ulat sutera)yang cantik sekeliling taman rumah kami serta pohonan tamar yang berbuah lebat di situ. Aku memandang ke luar jendela memerhatikan rumah bapa saudaraku yang menghadap ke arah rumah kami. Tak pernah terlintas bahawa besi-besi dari tingkap sebegini yang akan mengikat kebebasan anak saudaramu ini suatu hari nanti. Hati kecilku sering bersuara:

“Betapa indahnya jika memiliki kebebasan serta dapat menunaikan kehendak diri. Betapa manisnya hidup sebagaimana yang telah diaturkan oleh Sang Pemberi dan Pencipta Kehidupan”

Aku duduk berlantaikan tanah penjara lalu kupandang pada pintu yang tertutup. Ia tak pernah dibuka melainkan ketika menghantar makanan. Seolahnya aku ini dengan sifat kemanusiaanku, dengan perangaiku, dengan peganganku tak lebih dari seekor binatang buas. Mereka mengurungnya di dalam sangkar besi yang gelap, mereka menjaga dan mengikatnya untuk menjaga manusia dari keganasannya.

Aku sekarang berada di bumi yang meruntuhkan segala helah. Di sini aku rindukan kebebasan, rindu untuk pulang, keluar bekerja, berjalan di jalanan, serta mengucapkan salam kepada manusia lain. Aku rindu pada udara yang damai, kanak-kanak yang riang berkejaran, pohon kayu yang menghijau, burung-burung yang berkicauan, peniaga-peniaga yang berteriak melariskan barang jualan mereka, kedai-kedai yang terang bercahaya, penjual kitab, pemandu teksi, pengumpul sampah, pemandu bas, serta pemeriksa tiketnya. Air mataku kembali bergenangan bila mengenang itu semua. Kukatakan pada diri,

“Betapa aku telah putus asa bila terlalu jauh ditinggalkan”

Ingatanku kembali tumpah pada rumahku yang bersih, anak-anak serta isteri yang kukasih, bagaimana mampu kulihat mereka seperti sebelumnya. Mereka di belakangku bermain-main di rumah, bebas bergerak ke mana sahaja, membuka tingkap dan pintu, masuk ke dalam bilik air dan dapur, makan apa sahaja yang mereka inginkan, mereka berada dalam nikmat yang tak terhitung. Sesiapapun takkan menyedarinya melainkan bila sudah kehilangan.

Diceritakan kepadaku pada suatu hari, ada seorang banduan yang menghidap kanser dan akan dipindahkan ke hospital setahun untuk mengubatinya. Percayalah, aku dapati dalam diriku apa rasa dengki yang amat padanya bila dia berjaya keluar dari bayangan besi ini. Jika kami mendapat tahu ada seseorang yang akan dikenakan hukuman gantung sampai mati, aku juga dengkikannya kerana dia akan bebas dari derita ini…
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Itulah antara sepuluh halaman kutaib(buku kecil) yang kugelar terjemahan. Itu hanya muqaddimahnya justeru ia seolah-olah tak punya apa-apa. Cuma kusiar sebagai ganti lelah otak yang telah diperah, serta letih tangan yang menulis.

Tak sanggup lagi rasanya untuk aku teruskan memandangkan bahasa yang digunakan penulis iaitu Akhi Nazmi Khalil Abul ‘Ato sangat tinggi. Tak terkejar aku dengan vocab yang tak seberapa, juga dengan penguasaan nahu yang lintang pukang. Tak tergamak juga aku dengan bunga-bunga bahasa yang kutambah dan kureka sendiri yang walau pada zahirnya menambah wangian tapi jelas menjejaskan keaslian.

Sebenarnya niat untuk menterjemah buku ini timbul bila terbaca blog Ustaz Saari Sungib tentang kisahnya sewaktu berada di tahanan Kamunting.
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=35&Itemid=80

Banyak benda bermanfaat yang boleh dipelajari. Yer!bila seseorang bercakap atas dasar pengalaman,cara menulisnya lain, cara penghayatannya juga lain. Bukti paling kukuh sesuatu benda yang diluah, diucap, ditulis itu ikhlas dari hati..ia juga akan tajam menusup hati, juga mudah diambil pengajaran.

Peringatan buat diri, buatlah sesuatu sepenuh hati tapi jangan mengharap balasan, ia mungkin menusup hati cuma kita tidak perasan.Aii, berpantun lah plak! Apa-apapun, beberapa kesimpulan yang aku buat setelah beberapa kali cuba menterjemah ialah,

1-sebelum buat apa-apa kena sedar diri! Sedar kemampuan di tahap mana. Kalau lidi panjang sejengkal jangankan buat penyapu, nak buat penebah lalat pun tak mampu(lalat mesir terkecuali sebab lalat mesir jinak).

2-membuat karya sendiri adalah jauh lebih mudah..jadikan karya lain sebagai rujukan atau sekadar rumusan.ibaratnya kalau memasak ape2, pastikan semua bahan2 milik kita, cuma resepinya boleh mintak dengan RAUF..(resepi internet )

3-akhir sekali..nak terjun ke dalam kolam kena pandai berenang..kalau setakat tahu cara mengapungkan badan baik mandi dalam kolah je. Nanti kalau lemas, menyusahkan orang. kalau tak lemas pun..ia MEMALUKAN.

-tanpanama-
4Ramadhan1431

No comments: