Saturday 1 August 2009

Sambungan..
Jangan kamu gantungkan perancangan hidupmu dengan impian yang tak nyata. Sesungguhnya harapan sebegini sesekali takkan membawa kebaikan padamu

-Sesuatu yang ada di depan serta dekat dengan tangan dan hatimu, suasana yang indah dan gundah yang menyelubungi sekitarmu, itulah satu-satunya sandaran yang bisa menggerakkan masa depanmu. Maka tiada tempat untuk kamu melambat-lambatkan atau menunggu terlebih dahulu. Rasulullah SAW pernah bersabda,
“sesungguhnya Allah menghamparkan tangannya di malam hari untuk mengampunkan orang yang berbuat jahat di waktu siang, dan Dia hamparkan tangannya di siang hari untuk mengampunkan orang yang berbuat jahat di waktu malam”-muslim
-Adapun semua benda yang kamu lengahkan untuk mencari manhaj bagi memperbaharu hidupmu serta memperbaik amalanmu takkan ada maknanya, melainkan ia hanya akan memanjangkan lagi tempoh penderitaan yang kamu ingin lari darinya. Hasilnya kamu akan kekal tertewas tatkala berdepan dengan tarikan hawa nafsu dan kelalaian. Bahkan, kadang-kadang ia akan membawa kepada bahaya yang lebih besar lagi.

-Dek kerana itu, Nabi SAW telah bersabda,
“orang yang menyesal, menunggu dari Allah kerahmatan, dan orang yang sombong menunggu dari Allah kemurkaan. Dan ketahuilah wahai hamba Allah, sesungguhnya setiap pelaku akan didatangkan dengan perlakuannya. Dan tidaklah dia(hamba)keluar dari dunia sehinggalah setelah melihat kebaikan dan keburukan amalannya. Adapun amalan-amalan itu adalah pada penghujung kedua-duanya. Malam dan siang saling berganti maka perbaikkan perjalananmu pada kedua-duanya sampai ke hari akhirat. Berhati-hatilah dari bertangguh-tangguh!sesungguhnya mati itu datangnya mengejut. Tidak seorang pun di kalangan kamu yang akan ditipu dengan kelembutan Allah SWT. Maka sesungguhnya syurga dan neraka itu terlebih hampir kepada seseorang lebih dari pasangan seliparnya”
-Kemudian Nabi SAW membaca ayat,

“Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)”- ayat 7-8, Surah Al-Zalzalah
-Alangkah indahnya jika manusia dapat kembali mengatur dirinya dari semasa ke semasa. Kemudian, dia biarkan orang-orang di sekitar untuk memberi kritikan bagi mengenal pasti keaiban dan kesilapan. Lalu dia merangka satu rancangan jangka pendek dan rancangan jangka panjang bagi membebaskan dirinya dari beban yang menyesakkan dadanya.



-Beberapa hari sekali, aku akan memeriksa laci mejaku untuk menghilangkan debu-debu yang melekat padanya, mengemas fail-fail yang berselerakan, serta membuang kertas –kertas tak berguna yang bersepah di situ. Aku perlu menyusun semuanya di tempatnya yang betul dan membuang ke dalam tong sampah apa yang kufikir tak ada gunanya andai disimpan.

-Di rumah, bilik dan ruang tamu seseorang mungkin jadi tidak teratur dan bersepah setelah digunakan seharian. Jika ada tangan-tangan yang rajin merayap di sini sana bagi membersihkan perabot-perabot yang berdebu, membuang segala sampah sarap maka keadaan akan kembali kepada asal semula.

-Maka , tidakkah hidup manusia ini berhak untuk memiliki kesungguhan yang sama? Adakah diri kamu tidak berhak untuk membuat ketetapan sebegitu dari semasa ke semasa, biar nampak apa yang celaru maka kamu hilangkan, apa yang melekat bersamanya dosa maka terus kau singkirkan. Ya! Sebagaimana kamu singkirkan sampah dari ruang yang bersih.

-Tidakkah manusia juga berhak setelah menghadapi setiap peringkat yang melumpuhkan hidupnya untuk kembali merenung apa yang menyebabkannya sedih dan keliru? Lalu ia jadikan ia sebagai neraca bilamana kembali diuji dan mengingatinya agar tidak terperangkap buat kali kedua dengan dunia yang menipu itu.

-Manusia ni adalah makhluk yang paling berhajat kepada pengawasan dalam memenuhi tuntutan jiwanya serta pengawasan dalam mencorak arah hidup agar bersih dari kekekurangan dan kelemahan.

terpegun melihat kertas jawapan periksa yang dilonggok di tepian koridor

-Yang demikian adalah kerana fitrah semulajadi jiwa dan akal manusia adalah suci. Namun, terlalu sedikit yang mampu berpegang teguh bila digosok didesak dengan lantunan nafsu dan umpanan yang banyak dan pelbagai. Jikalau dibiarkan, ia akan membuat onar dan kerosakan yang nyata. Pada ketika itu, manusia akan terungkai dari naluri semulajadi yang sebenar sebagaimana terungkainya biji-biji kalung bila terputus talinya.

-Keadan ini dirakamkan oleh Allah SWT dalm firmannya,

Maksudnya, “dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”
-Kalimah ‘Furuto’ dalam ayat ini boleh kita sama-sama kita perhatikan padanya. Secara umumnya, dari sudut bahasa, ada yang menafsirkan buah anggur yang terungkai dari gugusannya atau buah kurma yang terungkai dari tangkainya sebagai ‘furuto’.

-Begitu juga jiwa manusia, jika ia telah terputus dari bebanan lalu tidak diikatkan dengan peraturan yang sempurna serta teguh pasaknya, maka jadilah jiwa dan fikirannya seumpama biji-biji yang terungkai yang tidak memberi sebarang kebaikan.

Oleh kerana itu, kita dapat lihat betapa pentingnya amalan yang berterusan dalam mengatur kehidupan serta betapa perlunya untuk kita mengawasi diri setiap masa. Maka Allah SWT telah menyampaikan berita gembira -sebelum datangnya subuh-supaya manusia dapat memperbaharu hidup mereka untuk hari yang bakal menjelma...bersambung

-tanpanama-
1/8/2009
DISH, Hayyu El-Asyier

No comments: