Tuesday 16 April 2013

asuh: belajar menulis gaya budak-budak

Assalamualaikum, adik-adik semua. Kali ini, Ustaz nak bercerita tentang pengalaman Ustaz dan Abang Nasri ke Kathmandu, Nepal.
Adik-adik tahu tak Nepal itu terletak di mana? Jikalau dilihat di dalam peta Dunia, negara Nepal berada di antara negara China (sebelah utara) dan negara India (sebelah selatan, timur dan barat).

Apa yang seronoknya di Nepal? Pertama sekali, apabila kita mengembara ke tempat orang, semua perkara yang kita temui adalah satu benda yang asing dan pengalaman yang baru. Itulah yang seronoknya. Kita boleh melihat cara hidup masyarakat luar, mendengar cara mereka bertutur, serta mempelajari kebudayaan mereka.


Oh My Malay
Tahukah adik-adik, masyarakat Nepal sangat ramah dan berbudi bahasa. Ke mana sahaja kami pergi, kami akan disambut dengan senyuman manis dan dengan ucapan ‘Namaste’. Sambutan yang mesra begini, sekurang-kurangnya mengurangkan sedikit rasa rindu kami pada keluarga di Malaysia.

Tambahan lagi, rupa orang Nepal terutamanya yang tinggal di sebelah utara, hampir sama dengan rupa orang Melayu. Mereka separa China dan separa India. Seringkali kalau berjalan ke kawasan-kawasan bersejarah di sana, kami disangka orang Nepal. Kadang-kadang, ada juga baiknya begitu. Paling tidak, kami dapat membeli barang dengan harga yang murah.

 

Sehelai mafla yang diperbuat daripada bulu kambing gurun biasanya dijual kepada pelancong luar dengan harga 300 rupee (RM10) tetapi kami dapat membelinya dengan harga 100 rupee (RM3 lebih). Amacam, pandai tak kami menyamar adik-adik?

 
Oh My English
Negara Nepal mempunyai lebih 101 etnik dan mempunyai hampir 92 bahasa. Bahasa kebangsaan mereka adalah bahasa Nepali.

Pemandu pelancong kami, Mr. Shusin Nepal berkata, “Kebanyakan penduduk Nepal boleh berbahasa Inggeris dengan baik kerana sepanjang tahun negara mereka menerima kedatangan ramai pelancong dari Eropah. Kebanyakan penduduk bekerja  sebagai penjual barangan kraf tangan, barangan kulit dan sebahagiannya menjadi pemandu pelancong. Jadi, secara tak langsung kami boleh berbahasa Inggeris.”

Apa yang menariknya, bukan sahaja orang dewasa, budak-budak kecil juga mahir berbahasa Inggeris. Satu ketika,ketika sedang asyik mendengar penerangan daripada pemandu pelancong, baju Ustaz ditarik oleh seorang anak kecil. Dia memakai baju sekolah yang agak lusuh. Boleh jadi dia baru sahaja pulang dari sekolahnya.

“Sir, you don’t have to listen to him. Just buy this book from me. You can get all things here. Only 200 rupee.. ” Katanya dengan petah  sambil menunjukkan buku kecil di tangannya, “The Magic, Mystery and The Mystique of Nepal.” Lantaran kagum dengan bahasanya dan kasihan dengan keadaan dirinya, Ustaz terus membelinya tanpa berfikir panjang.




Adik-adik sekalian, perjalanan kami  Nepal walaupun hanya lima hari tetapi banyak pengalaman menarik dan kenangan indah yang dapat dikutip. Berjalan di tempat orang mengajar kita erti syukur, sabar dan redha.

Akhir sekali pesan Ustaz untuk adik-adik, walau ke mana kita pergi, ingatlah satu pepatah Melayu yang berbunyi, “Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, baik lagi negeri sendiri.”



No comments: