Saturday 11 August 2012

makhluk yang takkan memudahkan..


Saat ini, saya bersama dua orang teman sedang terbaring lesu di ruang tamu rumah sewa. Hebatnya ulama itu, umpama rahib di malam hari, kuda di siangnya (rubhanul lail wa fursanul nahar), tapi kami syahid siang dan malam. Menariknya walaupun enam biji mata kami  menatap tv, kami seolah-olah berkongsi satu telinga dan satu mulut untuk mendengar semata-mata tanpa berkata apa. Masing-masing berbicara dengan perantaraan sendiri. Tanpa perlu rasa untuk difahami. Betapa mudahnya hidup sesama lelaki!

Tak lama lagi, hidup akan diserikan dengan makhluk dari jenis yang berbeza. Istilah berbeza itu sendiri membawa makna tidak sama. Saya dibayangi dengan satu ungkapan yang agak menakutkan, "wanita adalah makhluk yang takkan memudahkan sesuatu yang mudah. mereka bahkan menganggap mudah dan susah satu benda yang sama." itulah pepatah yang baru saya cipta.

Nampaknya, bahasa-bahasa hidup yang susah seperti hari ini perlu diolah semula. Jalan penceritaan hidup tak boleh lagi bersimpang-simpang. setiap simpang ada lampu jalan yang seolahnya membantu tetapi membazirkan masa dan usia. hidup perlu dimudaahkan. untuk kebaikan saya yang utamanya. dan kebaikan orang yang berbeza yang akan bernaung di bawah payung yang sama.

Walau sesempurna bidadari cuba saya gambarkan, hakikatnya mereka tetap manusia yang cepat melatah dengan perkara di luar kebiasaan. saya hanya mampu berdoa,
Ya Allah, , panjangkan langkahku, mudahkan hidupku, ringankan tubuhku agar cepat aku  sampai pada-Mu, tanpa menyusahkan sesiapa, tanpa merosakkan  rumput-rumput lembut tempat kuberadu..

 -WaZa-

No comments: