Monday 13 August 2012

Majlis Pengajian Rahmatan Lil ‘Alamin

Ilmu  ibarat bunga yang tiada layu, bunga dicium kerana wanginya walau dahan dan rantingnya berduri.” (Syeikh Ahmad al-Fathani)
Seorang sahabat mencadangkan agar saya menjejaki seorang tuan guru bernama Ustaz Azhar Hasyim al-Hadrami yang sering ditontonnya dalam rancangan ‘Turath Ulama’ di TV1. Saya juga sering kali menontonnya kira-kira dua tahun yang lalu. Saat itu, hidup penuh ruang yang kosong serta masih dalam perantauan di desa Hulu langat yang damai lagi membahagiakan.

Subhanallah, betapa dunia ini hakikatnya begitu kecil tetapi kesibukan dan ketidakcaknaan telah membuatkan ia besar pada mata pencintanya.
Rumah Ustaz Azhar Hasyim yang sekaligus dijadikan tempat pengajiannya terletak sangat hampir dengan pejabat  dan kediaman baru saya Kota Damansara. Hanya kira-kira 8km dan mengambil masa 10 minit perjalanan.

Istiqamah Belajar Bersama Isteri
Ketika ditemui, Ustaz Azhar Hasyim menceritakan bahawa pada peringkat awalnya beliau bersama isteri memulakan pengajian kitab turats di beberapa pondok sekitar Kelantan dan Kedah. Kemudian beliau mengembara ke Pattani bersama isteri dan belajar di Pondok Tuan Guru Haji Abdullah selama 20 tahun di sana. Oleh kerana kecintaannya kepada ilmu, beliau bersama isteri menyambung lagi pengajian di Yaman selama 4 tahun. 
Setelah pulang ke tanah air, beliau meneruskan kesinambungan ilmu ulama silam dengan mengajar kitab-kitab turats di masjid, surau dan rumah beliau sendiri. Majlis pengajian berlandaskan Ahli Sunnah wal Jamaah yang diasaskan beliau dinamakan Rahmatan Lil ‘Alamin. Apa yang istimewanya, nama ini diberikan oleh guru beliau sendiri iaitu al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz.
Ketika menghadiri pengajian mingguannya, beliau sangat menekankan adab. Pesan beliau, “Belajar berguru itu seperti kita melalui lebuhraya. Sebagaimana lebuhraya itu ada divider ada signboard begitu jugalah dalam menuntut ilmu, ada adab-adabnya. Kita tidak boleh berhenti di tengah-tengah jalan. Tetaplah dalam menuntut ilmu, insya-Allah Allah tetapkan hati kita.”

Jadual Pengajian
Pengajian Talaqqi Kitab Turats
Setiap Ahad: 9.00 – 11.30 pagi di rumah beliau sendiri di Subang Bestari.
Kitab: Bidayatul Hidayah, Pelita Penuntut (terjemahan  Taalim Mutaalim), dan Bakuratul Amani.
Kuliah Muslimat
Setiap Selasa: 3.00 - 4.30 petang di Surau Al-Hakim, Subang Bestari.
Kitab Bidayatul Hidayah karangan Imam Ghazzali (fikah).
Turats Ulama di TV1
Setiap Selasa: 6.30 - 7.00 petang.
Kitab Faridatul Faraid (tauhid) karangan Syeikh Ahmad al-Fathani.
Radio Salam FM
Setiap Jumaat: 12.15 - 12.30 pagi.
Kitab Faridatul Faraid (tauhid).


Bingkisan Ta’alim Muta’alim karangan Imam az-Zurnuji
 
Bab: Adab Memilih Guru
Dalam memilih guru, hendaklah mengambil yang lebih alim, warak dan juga lebih tua usianya. Sebagaimana Abu Hanifah setelah lebih dahulu memikir dan mempertimbangkan lebih lanjut, maka menentukan pilihannya kepada Syeikh Hammad bin Sulaiman.
Dalam hal ini beliau berkata, "Aku mengenalnya sebagai orang tua yang berbudi luhur, lembut serta penyabar.” Katanya lagi: “Aku berguru di pangkuan Syeikh Hammad bin Sulaiman, dan ternyata aku makin berkembang."
Al-Hakim berucap: "Jikalau engkau pergi ke Bukhara, janganlah engkau ikut-ikut perselisihan para imam. Tenanglah dahulu selama dua bulan untuk membuat pertimbangan dalam memilih guru. Mungkin engkau pergi kepada orang alim dan mula belajar kepadanya, tiba-tiba pelajarannya tidak menarik dan tidak sesuai untukmu, akhirnya belajarmu pun tidak dapat berkah. Oleh itu, pertimbangkanlah dahulu selama dua bulan untuk memilih gurumu itu, dan bermusyawarahlah agar tepat, serta tidak lagi ingin berpindah atau berpaling daripada guru tersebut. Dengan begitu, engkau mendapat berkah dan manfaat ilmu yang banyak."

-waza-
Artikel Q&A bilangan 9

No comments: