Monday 23 December 2013

Dari Bumi Penyu Menetas





Bismillahirrahmanirrahim. 

Hari ini dari bumi penyu bertelur saya menulis. Saat ini, angin sepoi-sepoi beribu bahasa meniup lembut rambut ini. Rambut yang tadinya tidak disapu minyak, ternyata bagai orang gila yang baru bangkit dari lena di celah semak. Tak apalah, rambut macam manapun tetap ada yang sayang. Haha. Alasan paling ringkas untuk orang yang malas.
 
Tadi, menghantar isteri tercinta ke tempat kerjanya. Isteri yang begitu penyayang lagi memahami. Memilikinya buat diri ini terasa begitu berharga. Memilikinya buat hati terasa penuh sehingga tak mampu lagi diisi dengan yang lain.

Dari bumi penyu menetas, saya tak lihat cengkeram-cengkeram telur di pasir. Tiada kesan tapak Sulaiman Akhlakein. Saya tak lihat kesan sirip penyu merangkak.. Apatah lagi jejak pencari telur penyu yang kelaparan. Apa yang ada, bekas minuman yang dibuang, bekas makanan dengan sejumlah besar lebihan yang tersisa. Apa yang ada, bekas tayar motor dan kereta pencari kesempatan dan pencinta kedamaian. Sejujurnya, kedamaian di sini tak pernah hilang.

Aku seperti yang lain. Mencintai dan memuja kejujuran dan kestiaan angin. Dari sejak ia dijadikan, ia sentiasa memberi. Perintah Tuhan tak pernah dikesampingkan. Ia makhluk yang baik.

Pernah suatu ketika, aku bencikan angin. Aku benci pada yang tenang. Kerna tenang buatku sepi. Tika di pantai aku sendiri. Menatap pada ombak yang berhempas, aku bagaikan tidak waras. Aku lebih gemar suasana yang binger. Sebolehnya di pasar. Kerna di sana walaupun aku tidak membeli, aku bias jadi pejalan kaki. Sekurang-kurangnya aku tak perlu menatap pantai yang suka bersaksi tapi tak pernah mengotakan janji.

p/s: nota ini ditulis ketika berehat-rehat di Pantai Batu Nuruk setelah menghantar isteri bekerja di Hospital Kuala Terengganu. nota ini disembunyikan di dalam laci kereta. hampir setahun sesudah itu, nota ini dijumpa semula lalu saya tuliskan kembali sekadar kenang-kenangan. 

Abu Azhan al-Habibi

No comments: