Tuesday 22 October 2013

kasih sayang

Bismillahirrrahmanirrahim..
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Saya mulakan kalam dengan kalimah ini. Harapnya kasih sayang Allah kekal meliliti saya. Kasih sayang manusia pun sama, akan terpalit jua. Kita hidup dengan kasih sayang, membesar dengan kasih sayang, bertemu kerana kasih sayang dan insya-Allah berpisah jua (walaupun menyakitkan) kerana kasih sayang.

Allah mahukan kita buat sesuatu dengan kasih sayang. Ayat pertama di dalam mashaf al-Quran ialah tentang kasih sayang. Solat kita tak sah tanpa dimulakan dengan ucapan kasih sayang. Itulah hikmah di sebalik ucapan Basmalah yang kita baca setiap kali mengerjakan sesuatu. Hadis Musalsal bil Awwaliah (hadis pertama dibaca) juga tentang kasih sayang.

Bukan itu sahaja, kenduri kahwin wajib dihadiri kerana kasih sayang. Bahkan semudah-mudah salam pun berdosa tak dijawab kerana kasih sayang. Banyak persoalan hukum berkisar sekitar masalah kasih sayang. Mari kita semaikan kasih sayang sesama kita; sahabat mahupun musuh.

Dakwah Kasih sayang
Bersama teman dari Nepal di restauran Nepali Chulo, kathmandu
Dakwah adalah untuk mengajak. Ia perlukan kasih sayang. Mengajak kanak-kanak yang cepat teruja untuk makan aiskrim pun perlu berhikmah. Inikan pula mengajak orang tua kepada yang cepat panas kepada Islam. Lihatlah hikmah yang diajarkan Allah kepada Nabi (juga untuk kita) dalam dakwah kepada mereka yang menentang agama.  Allah ceritakannya di dalam surah Saba':
قُل لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَلَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ

"Katakanlah: kamu (orang kafir) takkan ditanya tentang dosa kami dan kami juga tidak ditanya tentang apa yang kamu lakukan."

Digunakan perkataan 'ajromna' (apa yang kami berdosa) merujuk kepada diri kita. Sedangkan musuh pula, kita ucapakan 'ta'malun' (kamu lakukan).  Ia seolah-olah kita mengakui kelemahan kita, merendahkan diri serta kita boleh menerima pendapat dari musuh. Apabila musuh melihat toleransi sebegini pasti akan cair hatinya.

Ini untuk orang kafir. Kalau sesama Islam, lagilah patut kita utamakan.

Salam kasih sayang,
Abu Azhan al-Habibi


No comments: