Friday 21 September 2012

Haccum!!


Sesiapa yang pernah bermastautin atau bermusafir ke negara-negara Arab, pasti akan mengkagumi satu perkara. Masyarakat Arab tak kira apa jua golongan sama ada kaya atau miskin, orang tua atau anak kecil, alim ulama atau orang biasa; semuanya sangat murah dengan doa. 

Ketika  berada di bumi Mesir dahulu, antara perkara yang cuba saya elakkan adalah bersin di dalam tremco (prebet sapu), bas atau keretapi. Bayangkan sekiranya bersin, satu bas yang sesak dengan penumpang akan berpaling ke arah kita seraya berkata, Yarhamukallah!(semoga Allah merahmatimu). 

Hari pertama di Malaysia setelah beberapa tahun di perantauan, saya menaiki LRT. Tiba-tiba, seorang penumpang terbersin. Saya yang sudah terbiasa lantas menyebut Yarhamukallah!! Semua mata memandang ke arah saya seolah-olah satu kesalahan yang besar telah berlaku. Pandangan dari hujung mata bercampur senyuman yang sinis begitu, adalah amat menyakitkan.

 tahan bersin @ tahan kentut
Di negara Arab, amalan berdoa dan memohon untuk didoakan bukan sekadar satu sunnah tetapi sudah sebati menjadi satu budaya. Perkataan “Allahummaftah alaik” (Semoga Allah membukakan untukmu) atau “Robbuna Yusahhil” (Semoga Tuhan kita memudahkan) sudah seperti satu zikir harian. Hatta seorang tuan guru apabila ketemu pelajarnya tidak kekok untuk berkata, “La tansani fiddu’a!” (Jangan lupakan aku dalam doamu!)

ٍSuatu masa, ketika Sayidina Umar al-Khattab r.a. ingin menunaikan haji, beliau mendatangi Rasulullah SAW untuk meminta keizinan. Kata Nabi SAW, “Jangan kamu lupa untuk mendoakan aku, wahai Umar!”
 
Subhanallah. Inilah antara adab mulia yang diwarisi oleh para ulama daripada Nabi SAW. Memohon doa daripada seseorang walaupun kedudukan kita mungkin lebih baik daripadanya. Sebenarnya dengan kedudukan yang tinggi di sisi Allah, Baginda tidak berhajat pun kepada doa sesiapa. Para ulama menyatakan bahawa hadis  tadi menggambarkan kelebihan memohon doa terutama ketika musafir dan perlunya seseorang itu untuk bersifat merendah diri. 

Bayangkan seorang ahli maksiat yang insaf mendatangi seorang alim dan memohon doa agar hilang sifat buruknya itu. Kemudian si alim pula berkata, “Kamu telah bertaubat dan sekarang kamu seperti kain yang suci. Kamu yang sepatutnya berdoa untukku kerana kamu lebih hampir dengan Allah.” 
 Ketika itu, bagaimanakah perasaannya? Pasti akan terharu dan terus teguh hatinya untuk berubah.

Itulah kelebihan menuruti sunnah. Sunnah itu indah. Dalam sunnah ada dakwah. Allah tidak pernah memandang pada kecil atau besarnya sesuatu perkara, tetapi melihat sejauh mana kita berusaha melakukannya. 

Hal sebegini agak janggal dalam masyarakat kita sekarang. Sunnah yang mudah dan dekat dengan batang tubuh, selalu diabaikan. Sunnah yang besar pula dirumit-rumitkan sehingga mencambahkan bibit-bibit pertikaian. Akhirnya kita akan tenggelam  bersama masyarakat yang lebih suka menghukum daripada menggalakkan.
-waza-

No comments: