Monday 21 May 2012

Anis,anis..anis jadi manis (bulan Mei)



Semua orang inginkan ketenangan di dalam rumahnya. Ingin rumah yang selesa, isteri yang memahami, anak-anak yang taat, jiran-jiran yang peramah dan lain-lain. Itu adalah fitrah. Manusia yang sempurna takkan menafikannya kerana sebahagian daripada kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.
Kebahagiaan bukan terletak pada warna yang kita tentukan pada dinding-dinding rumah. Tetapi pada roh yang kita  celupkan pada dinding-dinding hati penghuninya.
Sebaik-baik rumah adalah rumah Allah. Dalam hadis riwayat Abu Nu’aim, Nabi SAW bersabda, “Masjid adalah rumah bagi orang beriman.” Justeru, hidupkanlah rumah kita sebagaimana selayaknya kita memakmurkan rumah Allah.

Q Bagaimana menghidupkan rumah dengan roh masjid?
A Datangi masjid.
Jadikan solat berjemaah di masjid atau surau sebagai rutin harian. Biar hati kita sentiasa diikat dengan perasaan cinta pada masjid. Bukan sekadar mempersembahkan ibadah sebaliknya bergaul dengan dengan ahlinya, memenuhi taman-taman syurga serta menghayati ketenangan yang ada di dalamnya.

Ada sesetengah orang yang inginkan kebaikan tetapi mereka menjauhi masjid. Bahkan ada yang memusuhinya juga. Mereka sebenarnya orang yang tertipu.
Firman Allah, “Hanya orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari Kiamat sahajalah yang memakmurkan masjid-masjid Allah.”
Hadirilah masjid.
Kata penyair, “Kamu inginkan kejayaan tetapi tidak mengikut jalannya, ketahuilah sesungguhnya kapal itu tidak akan belayar di tempat yang kering.” 
Kita tak mampu menghayati sesuatu kebaikan  dengan sempurna jika tidak berada di tempat asasnya. Bak kata ulama sufi, “Sesiapa yang tidak merasai, pasti dia tidak akan memahami.”

Jadikan rumah seperti masjid
Pepatah Arab menyebut, “Setiap bekas akan basah dengan apa yang memenuhinya.” Bila hati mula sukakan kebaikan, sudah tentu kita ingin kongsikannya. Orang yang hatinya dekat dengan masjid akan membawa ‘aura’ masjid pulang ke rumah. Mereka akan hidupkan suasana rumahnya seperti masjid. Kita akan dapat membezakan antara rumah yang dihidupkan dengan roh masjid dengan rumah-rumah yang lain.

Rumah dengan roh masjid
Rumah tanpa roh masjid
Rumah hidup dengan ibadah seperti solat fardu berjemaah, bacaan al-Quran, zikir dan doa.
Meriah dengan perkara yang melalaikan seperti bunyi muzik yang bingit dan percakapan yang sia-sia dan tidak sopan.
Segala benda dilakukan berjemaah seperti makan,  mengemas rumah, menonton televisyen dan berbual-bual.
Setiap penghuni sibuk dengan urusan sendiri dan tidak mengambil tahu urusan ahli keluarga yang lain.
Rumah sentiasa bersih dan dihiasi dengan perhiasan yang sederhana. Apa yang paling penting, perhiasan menepati kehendak syariat.
Rumah penuh dengan patung, gambar  yang tidak menutup aurat dan perhiasan yang diharamkan seperti pinggan mangkuk daripada emas dan lain-lain.
Anak-anak dan isteri akan lebih taat dan hormat kepada ketua keluarga, menghormati keputusan yang dibuat dan lebih menghargai apa yang ada.
Anak-anak bersifat kurang sopan, isteri tidak memberi penghormatan yang selayaknya kepada suami dan kesefahaman susah dicapai ketika membuat keputusan.
Wujud budaya amar makruf nahi mungkar sesama keluarga. Anak-anak yang lewat mengerjakan solat akan ditegur sebaiknya.
Ibu bapa memberi kebebasan mutlak kepada anak-anak untuk membuat keputusan tanpa mengira dosa dan pahala.
Batas-batas pergaulan dan aurat sentiasa dijaga di rumah dan luar rumah. Contohnya, pergaulan sesama adik-beradik, mengasingkan tempat tidur anak lelaki dan perempuan, serta aurat bersama bukan mahram seperti sepupu dan ipar duai.
Pergaulan yang bebas dan aurat tidak dijaga. Anak-anak dan isteri dibiarkan tidak menutup aurat. Adat dan adab diutamakan melebihi agama dan syariat. Contohnya, anak disuruh beradab dengan menyalami ipar dan sepupu yang jelas bukan mahram baginya.
Media dan hiburan Islam menjadi pilihan seperti menonton TV al-Hijrah, mendengar nasyid dan qasidah, membaca majalah berunsurkan Islam dan memantau CD- CD yang ditonton oleh keluarga.
Hanya hiburan semata-mata dengan menjadikan nafsu dan akal sebagai rujukan. Bahan-bahan untuk tatapan keluarga pula tidak dikawal sepenuhnya.

Q Kenapa pentingnya ‘roh’ masjid di rumah?
A Hati tanpa iman umpama orang yang mati. Begitu juga dengan rumah tanpa ‘roh’ atau ‘aura’ masjid. Rumah akan sepi daripada bacaan-bacaan al-Quran, zikir dan peringatan agama. Nabi SAW  mengibaratkannya seperti kubur.
 “Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya sekadar tempat tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan surah al-Baqarah.” (Riwayat Tirmizi)
Apabila rumah seperti kubur, penghuninya pula akan menjadi ‘hantu-hantu’ yang kepanasan. Mereka tidak berasa tenang dan bahagia di rumah lalu terjadilah seperti apa yang kita baca di dada-dada akhbar sekarang. “Haruan Makan Anak”, “Anak Lari Dari Rumah”, Anak Kecil Mati Didera”, kes-kes perceraian dan pelbagai masalah sosial lagi. Semuanya berpunca daripada keruntuhan institusi rumah tangga.

Benar, dalam urusan dunia manusia semakin hari semakin bijak. Tetapi, dalam urusan agama, manusia semakin jahil. Kita semakin jauh daripada rahmat Allah. Kembalilah kepada pesanan Nabi SAW  dalam membina rumah tangga.

Dahulu, sewaktu mula-mula berkahwin kita sering berkata, “Aku ingin mendirikan sebuah masjid!” Maka hari ini, tanyakan kembali kepada diri kita, “Di mana masjid yang aku janjikan?!

3 comments:

pengunjungsetia...(^_*) said...

wahh2..ni entry dalam majalah anis ke?

Anonymous said...

ye..sblm diedit..

pengunjungsetia said...

selamat menjiwainya pun!