Wednesday 18 April 2012

Kitab paling mudah: kitab al-Aghani

Berkata pembesar Andalus, Abu Bakar Muhammad bin al-Wazir Abi Marwan Abdul Malik bin Zahr:
Suatu ketika, aku duduk di depan rumahku bersama seorang lelaki yang aku tugaskan untuk menyalin semula kitab “al-Aghani” karangan Abul Farj al-Isfahani, kemudian penyalin datang membawa kertas-kertas yang disalinnya. Aku berkata kepadanya, "Di mana kitab yang asli untuk aku semak balik apa yang sudah kamu tulis?"

Katanya, "Aku terlupa bawanya bersama."

Sedang aku bercakap dengannya, melintas seorang lelaki di depan rumah kami. Pakaiannya daripada kain kasar. Serbannya tidak dililit kemas. Pertama kali memandangnya, aku dapat mengagak bahawa dia tentu datang daripada desa. Dia berhenti dan mengucapkan salam. Sambil memandang kepadaku, dia berkata,

"Wahai anak, izinkan aku bertemu dengan Tuan Abi Marwan."

Aku berkata, "Dia sedang tidur." Lelaki tadi terdiam seketika kemudian bertanya,

"Kitab apa di tangan kamu?"

Aku bertanya semula, "Kenapa kamu ingin tahu?"

"Aku cuma ingin tahu namanya. Aku ini tahu banyak nama kitab," jawab lelaki tadi.

Kataku, "Ini kitab al-Aghani!

"Sudah sampai di mana si penyalin ini menulisnya?" dia bertanya lagi.

Kataku, "Sudah selesai pada bab sekian sekian.."Aku memberitahu beberapa bab dan bercakap dengannya dengan acuh tak acuh dan bersahaja.

Tanyanya lagi, "Kenapa tak dihabiskan sahaja menyalinnya?"

"Aku meminta naskhah yang asli untuk aku bandingkan dengan kertas yang ditulis tetapi si penyalin ini terlupa membawanya bersama." Lelaki tadi kelihatan begitu berminat sekali dengan salinan kitab di tanganku.

Katanya, ""Wahai anak, ambil kertas yang sudah disalin dan bandingkanlah?"

Kataku, "Dengan apa?mana yang asli?"

"Aku pernah hafal kitab ini semasa kecil dahulu." Aku tersenyum mendengar kata-katanya. Apabila dia melihat senyumanku yang seakan menghina itu dia berkata,

"Cepat pegang kertas itu dan teliti bacaanku."

Aku mendengar bacaannya dan ternyata setelah hampir dua helaian, tiada satu pun yang silap. Dia menyemak bahagian tengah dan penghujungnya pula, Ternyata semuanya seperti dalam naskhah yang disalin.

Aku bertambah taajub. Cepat-cepat aku masuk ke rumah menemui ayahku dan menceritakan padanya. Ayahku segera bangun. Dengan hanya memakai selendang di bahu, tanpa baju, tanpa serban dan tanpa selipar. Apabila bertemu, dia memeluk dan mencium lelaki tadi.

Kata ayahnya, "Wahai tuan, maafkan aku! Budak ini tidak menghormati kamu.

"Tak mengapa. Dia tidak mengenaliku." ujar lelaki tadi sambil tersenyum.

"Ya, itu memang benar. Tetapi walaupun tidak kenal, apa salahnya jikalau beradab mulia dengan orang lain." Ayahku masih menyalahkan aku kerana tidak menghormati lelaki tadi. Kemudian, dibawanya ke rumah dan sangat-sangat memuliakan lelaki tersebut. Setelah beberapa lama, lelaki tadi ingin beredar. Ayahku memberikannya seekor tunggangan dan mengiringinya sampai ke penghujung jalan.

"Siapa lelaki yang ayah begitu muliakan tadi?" tanyaku setelah lelaki tadi hilang dari pandangan.

Katanya ,

"Diam kamu! Itulah dia sasterawan paling masyhur di Kota Andalus. Namanya Ibnu Abdun. Kitab paling mudah yang dihafalnya ialah kita al-Aghani!"

(Kitab al-Mu’jab fi Talkhis Akhbar al-Maghrib karangan Abdul Wahid al-Marakusyi)

terjemahan: waza

........................................////////////////............................................

Menurut Tok Guru Wiki:

Kitab al-aghani (Arabic: كتاب الأغاني, The Book of Songs), is an encyclopedic collection of poems and songs that runs to over 20 volumes in modern editions by the 10th-century litterateur Abu l-Faraj al-Isfahani (var. al-Isbahani).[1] Abu l-Faraj claimed to have taken 50 years in writing the work, which ran to over 10 000 pages. It can be seen as having three distinct sections: the first dealing with the '100 Best Songs' chosen for the caliph Harun al-Rashid, the second with royal composers and the third with songs chosen by the author himself.[2] It spans the period from the Jahiliyya to the end of the 9th century CE.

No comments: