Friday 3 February 2012

Bismillahirrahmanirrahim..


"ingat Ust, sblm pergi settelkan keje dulu!"

Akhirnya, tiba hari terakhir saya berkhidmat di Sekolah Menengah Sri Bestari. Iaitu kelmarin. Saya mahu sebutkan yang manis-manis sahaja di sini, walaupun yang pahit itu ada. Biarlah saya pergi dengan sesuatu yang manis untuk diingat-ingatkan.
لم ار في عيوب الناس عيبا
كنقص القادرين على التمام
tak kulihat pada diri seseorang itu aib yang lebih besar
spt lemahnya orang yg sebenarnya mampu untuk sempurna


Saya akui, saya bukan guru yang terbaik, yang punya kelemahan dalam pelbagai aspek. Himmah saya, komitmen saya, sebahagian besarnya pada mempertingkatkan penguasaan ilmu agama, dan yang bakinya, mungkin pada tanbih; memberi peringatan pada perkara yang sensitif sahaja, seperti hak Tuhan dan hak Baginda s.a.w. Adapun bakinya, saya lebih banyak mendiamkan diri, walaupun saya punya banyak pendapat.

Walaupun begitu, jauh di hati kecil ini, saya masih belum begitu berjaya mendidik dan mengajar. Sebetulnya saya segan dengan guru-guru berpengalaman yang bijak menangani teknik mengajar dengan berkesan. Dengan keterbatasan sekalipun, mereka berjaya mencapai maksimum. Mungkin yang dikesalkan adalah, anak-anak buah yang menjadi mangsa percubaan saya, untuk menyampaikan sedikit pengetahuan.

Untuk anak-anak murid yang bakal dirindu, terutamanya kelas form 5 yang yang paling saya tunggu untuk masuk mengajar, kalian semua sangat istimewa. Kalian tentu akan sempurna jika Allah menghendakinya. Bila mata ini nampak banyak kekhilafan yang berlaku, rasa marah dan kesal membuak-buak. sedikitnya pada kalian. banyaknya pada orang-orang yang turut berkongsi dosa tatkala tanggungjawab mendidik kalian diabaikan.(keluarga)

Untuk rakan-rakan sekerja, staff dan kakitangan, setiap watak adalah pelakon utama yang protagonis. semuanya memainkan peranan dengan baik untuk mengindahkan cerita hidup saya. Nanti di waktu yang sangat singkat, ombak-ombak kesibukan akan menghakis istana kenangan ini. Itu lumrah. Dunia bukan sekadar tempat mengumpul kenangan. kita pendatang dengan izin yang mencari syurga dengan tiket ilmu, iman dan amal.

Terima kasih semua. semoga Allah menemukan kita kembali. kalau di dunia ini dengan sedikit kegembiraan, biarlah di tempat sesudah dunia nanti dengan penuh gelak ketawa. Ameen.

Demi Allah, di saat itu saya ingin ketawa lebih kuat dari kalian..

-tanpanamatetapsama-

No comments: