Friday 13 November 2009

hakikat..

Wahai bidadariku yang tercinta,

engkau telah bertanyakan padaku tentang banyak benda. aku dengan segala kekuranganku ini tak mampu untuk memenuhi kehendak seseorang yang inginkan kepuasan sepertimu. Aku cari beberapa nasihat yang berguna. Lalu yang menurut hematku ,orang yang paling layak untuk menyempurnakannya, paling berharga hikmatnya, adalah penulis nasihat ini.

Ayuhal Walad atau juga bernama Al Risalah Al Waladiah adalah ditulis oleh imam Al-Ghazali r.a. di dalam bahasa Parsi, kemudian kitab ini diterjemahkan ke dalam bahasa Arab oleh sebahagian ulama dan dinamakan dengan nama yang kita sebutkan tadi.

Kitab Ayyuhal Walad ini ditulis sebagai jawapan daripada Imam Ghazali kepada sepucuk surat yang dihantar oleh seorang murid(lelaki)yang sangat mencintainya. Dimana di dalam surat itu murid beliau meminta agar Imam Al-Ghazali r.a. sudi menulis sepucuk surat yang merupakan satu wasiat yang ditujukan secara khusus, walaupun ia yakin bahawa isi dan kandungan surat tersebut telah ada termaktub dalam kitab-kitab karangan Imam al-Ghazali r.a.

Lalu imam Al-Ghazali dengan murah hati menjawab surat anak muridnya tadi dan memberikan kepadanya beberapa nasihat yang sangat mahal harganya.

Apabila kita cuba meneliti kandungan surat Imam al-Ghazali r.a. ini, kita akan mendapati bahawa beliau sangat ikhlas sekali dalam memberikan nasihat dan dicelah-celah ungkapan beliau terserlah kebolehan Imam Al-Ghazali r.a. kita juga dapat melihat kasih sayang Imam Al-Ghazali r.a. terhadap muridnya.

Aku bukan seperti Imam al-ghazali pada ilmunya, pada akhlaknya juga pada imannya. Aku tak mampu untuk mengenal diriku dan hakikat sesuatu benda apatahlagi untuk memperkenalkan ia kepada orang lain. Cumanya, aku sukakan kesempurnaan dan suka kalau orang yang aku sayang memiliki kesempurnaan yang aku ingin.

Kesempurnaan yang sebenarnya tuhan telah hadiahkan kepada kita semua atas nama manusia sewaktu awal penciptaan.. cumanya sekarang, tuhan sembunyikan ia di dunia ini sebagai ujian.

1-Hakikat hidup, cinta, dan amal

عش ما شيئت فإنك ميت
واحبب ما شئت فإنك مفارقه
واعمل ما شئت فإنك مجزي به

Hiduplah engkau sesuka hatimu kerana engkau pasti akan mati
Dan cintailah apa sahaja yang engkau kehendaki kerana engkau pasti akan berpisah dengannya
Dan buatlah apa sahaja yang engkau kehendaki kerana engkau akan dibalas mengikut amal perbuatanmu

2- Ilmu sahaja belum memberi manfaat akan engkau

Wahai bidadariku yang tercinta,
Ilmu tanpa amal ialah gila dan amal tanpa ilmu pula adalah sia-sia.
Dan ketahuilah bahawasanya ilmu semata-mata masih belum dapat menjauhkan engkau daripada perbuatan maksiat, dan belum dapat menjauhkan engkau pada hari kiamat daripada api neraka.

Dan apabila engkau tidak beramal dengan ilmu yang ada pada dirimu dan engkau tidak membuat pembetulan terhadap segala kesilapan yang engkau lakukan pada masa yang lalu, kelak engkau akan berkata pada hari kiamat nanti:


”Wahai tuhan kami! kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dulu) maka kembalikan kami ke dunia untuk kami beramal soleh”

Lalu dikatakan kepada engkau:
Wahai si bodoh, kenapa engkau hendak kembali ke sana, sedangkan engkau baru sahaj datang dari sana.


bersambung..

No comments: