Tuesday 8 September 2009

Sebaik-baik masa hidup, ketika menyedari kekurangan serta kerendahan diri

خيرُ أوقاتِك وقتٌ تَشهَدُ فيه وُجودِ فَاقَتِكَ وتَرُدُّ فيه الى وجود ذِلَّتِك
“sebaik-baik saat dalam hidupmu ialah saat-saat engkau mengakui padanya keperluanmu, dan kembali kepada kerendahan dirimu”

Sebaik-baik saat dalam hidup kita ialah apabila kita ingat akan Allah dan putus hubungan dengan segala sesuatu yang lainnya. Itulah saat dimana kita merasakan bahawa kita benar-benar merasa keperluannya kepada tuhan.

Sedang segala sesuatu yang yang lain tidak mampu lagi untuk menolong meringankan keperluan kita. Dan pada saat ini tidak ada pandangan yang lain dari Allah, maka pada ketika itu sempurna dan murnilah pengertian tauhid kita dengan Allah.

متى أَوْحَشَكَ مِن خَلْقِه فأعلم انه يريد ان يَفْتَحَ لك بابَ الأُنْسِ به
"apabila Allah telah menjemukan engkau dari makhlukhnya, maka ketahuilah bahawa Allah akan membukakan untukmu perasaan jinak dan senang kepada-Nyaآ”

Apabila kita telah merasa jemu kepada makhluk, seolah-olah tiada kebahagiaan yang boleh kita ambil dari mereka,kerana merasa mereka tidak bermanfaat bagi kita, bahkan ada ketikanya membahaya kepada kita, maka di saat itu sebenarnya kita telah semakin senang dan hampir kepada Allah.

Abu Yazid Al-Bustamy ketika ia diperlihatkan oleh Allah dengan alam malakut, kemudian ditanya: Adakah sesuatu yang menyenangkan engkau? Jawabnya: Tidak.
Maka dikatakan kepadanya: engkau hamba Allah yang sesungguhnya.

متى أطْلَقَ لِسانَكَ بالطَلَبِ فاعلم أنه يريد أن يُعْطِيَكَ
“apabila Allah telah melepaskan lidahmu untuk meminta, maka ketahuilah bahawa Allah akan memberi kepadamu.”

Abdullah bin Umar radiallahuanhuma berkata, Rasulullah SAW bersabda:

Siapa yang telah mendapat izin untuk berdoa, bererti telah dibukakan baginya pintu rahmat, dan tiadalah sesuatu benda yang dipohon yang paling disukai allah lebih daripada meminta ampun dan keselamatan dunia akhirat.

Anas bin Malik berkata, Rasulullah SAW bersabda;

Apabila Allah SAW sayang pada seorang hamba, maka dituangkan kepadanya bala,
maka bila ia berdoa, berkata malaikat: suara yang sudah terkenal
Dan berkata pula Jibril: tuhanku, hambamu fulan, sampaikanlah hajatnya.
Jawab Allah; biarkan hambaku, aku suka mendengar suaranya.

Maka apabila hamba berkata:Ya Rabbi
Jawab Allah: labbaika hambaku, tiada engkau berdoa melainkan aku menyambutnya, dan tiada engkau pinta sesuatu melainkan pasti Aku berikan.
Samada aku segerakan untukmu, atau aku simpan untukmu yang lebih baik, atau aku tolak daripadamu bala yang lebih besar dari itu.

-tanpanama-
terjemahan Hikam Ibnu Athoillah As-sakandary

No comments: